• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot
  • Ring oss idag! 070-964 62 43
  • info@aspsalj.se
Asp Sälj

Asp Sälj

Prospektering är livsviktigt

1 september, 2014 av Valentino Rongione

”Ingenting varar för evigt”.
Det är ett uttryck som hörs då och då. Främst i samband med förluster i någon form.

När det gäller försäljning och kunder så är det också så att inget företag har behållit sina kunder i all evighet.
Någonsin!
Inte i Sverige, Europa eller någonstans i hela världen faktiskt.

Ditt företag eller företaget du jobbar på har också bytt ut ett analt olika leverantörer under sin levnadsperiod. Antagligen även under det här året men definitivt har ni bytt ut ett ganska stort antal under de senaste tre eller fem åren.

Att fylla på med nya kunder är ofta livsavgörande för alla typer av företag. Ett intelligent och genomtänkt sätt att prospektera är avgörande för hur väl ditt företag eller företaget du jobbar på lyckas i framtiden. Hur det intelligenta sättet ser ut just hos dig jämfört med andra är det bara berörda människor som vet.

Ju fler prospekts du fyller på med är alltså väldigt avgörande för tillväxten i framtiden. Det finns en massa teorier och bevis kring att det är enklare att få en kund att köpa mer än att hitta en ny kund. Det är oftast helt sant, men den tesen och teorin missar och tar inte hänsyn till att ingen kund är kvar för evigt. Att enbart satsa på befintliga kunder är samma sak som att begå ett långsamt och plågsamt självmord

Det är prospekten du fyller på med idag som blir morgondagens kunder och de du ska ha relation med i förhoppningsvis ganska många år framöver. Fundera över och fråga gärna befintliga kunder om vad det är som gjort att de valt er som leverantör. Vad var det som gjorde att dom valde just er vid köptillfället? Förädla och förbättra den egenskapen och hitta fler företag som ni tror har användning av just detta, så kommer ni att öka både försäljning och expansionsfart.

Under de 4 år jag jobbat som säljkonsult så är det väldigt få. Nästan inga, som ens har ett tänk och än mindre en strategi kring prospektering.
Visst är det som sagt ovan lättare att få en befintlig kund att köpa mer än det är att hitta en ny. Men för att lyckas och expandera och överleva in i framtiden behövs det nya kunder. Så enkelt är det!

Kan du däremot samtidigt förbättra överlevnadsgraden på redan befintliga kunder så har du lyckats dubbelt så bra!

Primärt sidofält

Senaste inläggen

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Kategorier

  • boost
  • Mediautbildning
  • Mötesbokning
  • Nyheter
  • rekryteringsverktyg
  • Säljarutbildning
  • Säljklyschan
  • Säljkonsultation
  • Säljresurs
  • Säljutbildning
  • Säljutveckling
  • Samarbeten
  • socialamedier
  • Tre snabba

Arkiv

  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augusti 2023
  • juli 2023
  • mars 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • september 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • december 2018
  • september 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • september 2016
  • augusti 2016
  • maj 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014

Footer

Om oss

  • Våra värderingar
  • Vår historia

Kontakta oss

Telefon: 070-964 62 43
Mail: info[at]aspsalj.se

Senaste inlägg

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Copyright Asp Sälj



Utvecklad av WebbPlatsen