Att boka möten med nya prospekts, kalla samtal, är något som är extremt avgörande för företags överlevnad och tillväxt.
Mötesbokning är något som ofta anses tråkigt och som säljarna ibland känner sig ”för fina” för att göra.
Mötesbokning bör vara och är en lika naturlig del i hela säljprocessen som att vara på möten och göra avslut eller årsavtal.
Nedan har jag listat fem strategiska och operativa saker att tänka på när det gäller Mötesbokning:
- Prospekteringen
Vilka företag du eller ni ringer och vill träffa är så klart avgörande för utfallet av mötena och besöken. De vanligaste sätten att selektera prospekts är utifrån bransch, omsättning, geografi etcetera…. Men jag tror att boken ”Myten om den lojala kunden” räknar upp 17 olika variabler när det gäller selektering! - Dagens möten blir morgondagens kunder
Kunderna du eller ni har idag har uppkommit från tidigare ”kalla möten”. Företagen och personerna du träffar idag på ”kalla möten” är företagen och människorna du kommer att ha en relation med imorgon. Och inte minst det är dessa ni kommer att fakturera imorgon. - Inget företag har haft kvar alla sina befintliga kunder för evigt
Vill du behålla din omsättning så är det minsta du behöver göra att skaffa nya kunder. Överlevnadsgraden ser olika ut i olika branscher och företag, men inget företag har någonsin behållit alla sina kunder. Så om inte annat så behöver du jobba med mötesbokning för att få nya kunder så att du behåller omsättningen. - Nya kunder är vägen till ökad omsättning och tillväxtAv samma anledning som under punkt 3, så är det nya och fler kunder som är vägen till ökad omsättning och tillväxt. Att sälja till gamla kunder anses vara enklare och mindre kostnadskrävande. Det är nog sant också, men på sikt ger det ingen ökad omsättning och tillväxt.
- Syftet med mötesbokningen är endast att få till mötet
Kom ihåg att när du eller säljarna lyfter luren så är syftet att få möte för framtida försäljningar. Ett bra sätt att förstöra det är att försöka sälja in dina tjänster eller produkter över telefon. En enkel beskrivning av tekniken när det gäller att boka möten är att du måste ha ett extremt intressant ”hissamtal” i telefonsamtalet.