Säljklyschan om kontaktfasen
”Försäljning är en konsekvens av aktivitet”
Det var någon som sa detta på ett seminarium jag var med på. Jag har hittills inte kunnat motbevisa den…
Varje gång jag frågar säljare: ”- Vad kan vi göra bättre nästa vecka?” så blir det första svaret alltid ”- jag kan ju så klart ha bättre aktivitet”!
Oavsett å handlar det om vilken kvantitet du eller dina säljare behöver för att få till en affär så är försäljning en konsekvens av aktivitet!
Oberoende av om det handlar om befintliga kunder eller nya prospekts så måste kontakt tas för att försäljning ska uppstå!
Det är så klart alltid lättare, och bekvämare, för dig eller dina säljare att ta kontakt med befintliga kunder men historiskt sett så finns det inte ett enda företag som alltid har behållit sina befintliga kunder. Det är absolut lättare att få merförsäljning hos befintliga kunder, men det är ett antal nya kunder som behövs för att på ett reellt sätt öka omsättningen!
Avsätt alltid tid för att kontakta gamla kunder och nya prospekts!