Utifrån och in på riktigt
Vet inte när jag hörde orden utifrån och in istället för tvärtom. Känslan är att det var någon gång
när jag jobbade med morgontidningar. Alltså nånstans mellan 9 – 16 år sen.
När jag nu är ute på ganska många företag så förvånar det mig att så få företag fortfarande inte
jobbar utifrån och in på riktigt. På de flesta ställena är det fortfarande som vanligt inifrån och ut.
Detta trots att alla goda exempel visar på betydligt större framgång när kunder involveras i utveckling
av tjänster och produkter.
Vill du ta reda på vad kunderna verkligen tycker om dina produkter? Vill du höra vilka förbättrings-
behov de anser behövs? Viktigt är att inte enbart prata med beslutsfattare och inköpare utan,
kanske främst, gör studiebesök hos de faktiska användarna/nyttjarna. Hur möts kunderna din tjänst i
vardagen? Vilka förhoppningar har de med din produkt? Hur viktig är den och så vidare, och så vidare…
Det är bara att fråga. Fråga vad de tror om sin egen annonsering framöver? Hur ser prognoser ut när
det gäller tjänstebilar? Hur mycket kommer de att återinvestera i hållbarhet?
Och inte minst.
Vad vill de att din produkt ska lösa för problem i morgon?