Hur jobbar säljarna med förbättringsarbete ?
Hur jobbar säljarna med förbättringsarbete ? Rent operativ i den dagliga vardagen alltså? Att måla med stora penslar och ta fram strategier är ofta ganska lätt (och kul). Men det svåra är att jobba med förbättring hela tiden när den vardagliga stressen och pressen sätter in och trycker på.
En väldigt enkel modell som verkligen fungerar och dessutom gör så att säljarna ser mer möjligheter är att efter varje dag, varje möte eller varje misslyckande är att helt enkelt skriva upp 7 saker som de kunde gjort bättre. Det behöver inte vara stora högtravande saker utan väldigt banala rent operativa förbättringspunkter som till exempel:
- Bestämma nästa möte i aktuellt möte
- Göra en snabbanalys över vilken personlighetstyp det är jag pratar medmänniska jag pratar med.
- Förbereda mötet mer utifrån den info jag har tex…”nymedia”
- Inte ta ut segern i förskott
- Inte lägga några back-to-back-möten
- Använda ”Så här ska ni göra”-avslutstekniken
- Ställa fler Hur-frågor
Dess förbättringspunkter kan göras i taxin eller tunnelbanan på väg hem från mötet och det ska skrivas ned. För saker man skriver ner kommer man ihåg mycket bättre. Det bör absolut inte vara svårare än så.
Det enda du som chef behöver göra är att säkerställa att säljaren gjort sina 7 förbättringspunkter. Du bör inte gå in och kolla vad hon skrivit. Då finns det en väldigt stor risk att det slutligen gör så att hon bara känner sig kontrollerad och att den positiva känslan av att vilja bli bättre enbart blir en kontrollhandling från en missnöjd chef.
Vill du snacka mer förbättringsarbete? Vi är inte längre bort än 0709-646 243