Hur många gånger har du hört ?
”Vi måste tänka utifrån och in istället för tvärtom” . Hur många gånger har du hört det? Under min tid som anställd och konsult har jag varit på väldigt stora företag, ganska stora företag, mellanstora företag och småföretag. Ofta och överallt sägs just de orden. Men nästan ingenting görs och görs det något så görs det nästan lite halvhjärtat.
Skulle jag välja någon kategori som gör det bäst är det de små- och medelstora företagen som gör det bäst. Antagligen för att de lever mer med kniven mot strupen på ett annat sätt än de stora företagen.
Men allt för ofta görs det inte alls. Något som inte ens behöver vara speciellt svårt, framför allt om ni jobbar med tjänsteförsäljning.
På de stora företagen sätts grupper och kommittéer ihop som ska driva frågan internt, på mellan- och småföretagen görs det mycket mer ad hoc.
Jag har i omgångar jobbat ned reklambyråbranschen. Den bransch som ska vara bäst på att få andra att sälja via kommunikation. I en av de senare vändorna med reklambranschen befinner jag mig på Guldäggsfrukosten, där de som vunnit pris för att de varit bäst på att få andra att sälja via kommunikation. Tidsmässigt hade det gått cirka 15 år sen gången före. Den här gången, ungefär 2011 – 2013 säger ska ”storvinnaren” från ”storbyrån” inleda sitt välkomst- och tacktal. Han inleder med orden: ”Vi måste sätta kunden i fokus”. Hur många gånger har hört det DÅ? Ingenting har alltså hänt på 15 år bland de som ska vara bäst på att få andra att sälja via kommunikation heller….
Ändå så vet alla att de företag som jobbar kontinuerligt och strategiskt med produktutveckling och lyssnar på sina kunders behov är de stora vinnarna. På både kort och lång sikt. Ändå är det nästan ingen som gör just det, jobbar kontinuerligt och långsiktigt med dessa frågor….
Vill du snacka mer om att lyssna på kunder och produktutveckling? Vi är inte längre bort än 0709-646 243