Är lönsamheten, budgeten och målsättningen tydligt kommunicerad till alla på företaget?
Även icke-säljande personer motiveras av att veta hur det går för företaget, vad företaget vill och var företaget är på väg! Det underlättar för varje anställd att ta rätt beslut i vardagssituationerna på jobbet.
- Lönsamhetsmål
Bör vara ett operativt verktyg som underlättar i varje beslut om enskilda affärer.
Beroende av storleken på företaget bör det inte förekomma alltför många ”strategiska kunder”. Strategiska kunder är nästan aldrig lönsamma kunder! - Budget
En självklarhet att alla på företaget ska veta om den. Lägesrapport gentemot budgeten bör kommuniceras öppet återkommande. Även i dåliga tider.
Budgeten är ju det medarbetarna måste nå för att företaget ska må bra och uppnådd budget bör enligt mig inte premieras! - Målsättningar
Det är siffror som ”man” önskar nå. Målsättningen bör alltså inte vara densamma som budgeten, eftersom budgeten är ett måste.
Uppnådda målsättningar bör belönas på något sätt tycker jag. Tänk dock på att alla medarbetare inte motiveras av tävlingar!
Dessa tre saker bör som sagt vara tydligt kommunicerade och jämföras mot kontinuerligt.
Under företagsnivå så kan du även ha grupp- eller individuella mått som en extra krydda.