Service det som ger nöjda kunder
Service eller utlovad service innan köp är bara en del i sälj- och köpprocessen. Det viktigaste är att ni håller de tre punkter som finns nedan. Service efter att ett köp gjorts är i de absolut flesta fall det som avgör om du sålt en gång eller om du får en kund som kommer tillbaks.
Här kommer tre tips som gäller alla typer av säljare eller företag:
- Håll alltid vad du lovar
Med andra ord ska du inte lova saker du inte är säker på att du eller ditt företag kan hålla. Säger du att leverans sker inom 3 dagar så ska du vara säker på att den sker inom 3 dagar och inte 4. Det finns inget mer irriterande än försenade leveranser. Jo, det är när faktureringen inte stämmer efter ett köp. Om du köpt en sak på avbetalning på SIBA och det felaktigt kostar 50 kronor mer och du påtalar det men ingen korrigering sker. Då tar det inte många gånger innan du börjar tala illa om SIBA. - Leverera snabbare än utlovat
Man kan också säga att du kan utge en längre leveranstid än den du vet är gängse. Om ni har en utsatt leveranstid på 4 h eller 4 dagar och leverensen sker på 2 h eller 2 dagar så kommer det bara bli positiva effekter och minnen hos köparen. Att leverera precis på klockslag skapar bara oro hos köparen. När det är 10 minuter kvar på Coops leveranstid börjat åtminstone jag oroa mig för att någonting blivit fel. Extra viktigt att det inte tar längre tid än utlovat är det i växlar där ”beräknad väntetid är xxx”…. - Berätta när du gör någonting extra
Att inte berätta när du eller ni gör någonting extra är som att kasta pärlor till svinen och kan många gånger bli som en bumerang som slår tillbaks i huvudet. Om sista leveranstid är kl 12 på fredagar och du fixar med den/varan/tjänsten kl 15 utan att berätta att du verkligen fixar något extra så har standarden hos kunden blivit att kl 15 är OK och nästa gång det inte går så har du helt plötsligt fått en besviken och missnöjd kund.
Om du alltid tänker på och håller dessa tre punkter så kommer du som säljare eller ni som företag att få kunder som är nöjda med helhetsupplevelsen hos er, för självklart håller ju er produkt/tjänst vad ni lovat. Nöjda kunder är just de kunder som kommer tillbaks och handlar mer….