Entreprenörskänsla på stora företag ?
Ofta pratas det om att skapa en entreprenörskänsla på stora företag. Eftersom att en entreprenör är en människa som får saker att växa och skapar jobb till andra människor så det självklart en inställning och strävan varje företag i hela landet borde ha. Det fungerar ganska bra på små och medelstora företag där administrationen ännu inte hunnit bygga sig (nödvändigt?) stor och stark. På ”stora” företag som vill skapa en entreprenörskänsla står man oftast inför ett stort antal utmaningar och svårigheter som måste övervinnas om man vill gå en genuin och hållbar entreprenörskänsla (eg intraprenör).
- Organisationen
I stora företag är det ofta mycket som ”sitter i väggarna” i form av organisationen och dess värderingar. Sånt som är väldigt svårt att tvätta bort med rena organisationsförändringar. Det som behövs är tydliga värderingar och mål som bryter med allt gammalt. - Administrationen
Ju större företaget är desto större är oftast administrationen. Självklart behövs kundtjänst, ekonomi och IT och liknande men det tendera ofta till att få en väldigt central position i organisationen. Outsorcing kan vara ett alternativ om man vill fokusera på kärnverksamheten. - Lönetak
Nästan alltid på större företag finns det ett uttalat eller outtalat lönetak. Av någon anledning blir det jobbigt om säljarna tjänar för mycket pengar. Att sätta lönetak skapar ingen som helst motivation eller kreativitet. Det skapar enbart taktisk planering hos säljarna. I värsta fall, rent av oftast, skaper det enbart en mentalitett där att säljarna flyttar fram försäljningar och inte ger 100 % hela tiden. - Avundsjuka
Ofta upplever en del av medarbetarna att sälj- och marknad både får göra så coola grejor.Dessutom tjänar de så mycket pengar. Det är självklart viktigt att dels förstå att representation inte är en kostnad utan att försäljning bygger på relationer och att kundaktiviteter faktiskt skapar affärer. Att låta fler funktioner vara med på kundevents skapar ofta ett stort mervärde hos besökarna. - Otydlighet
I stora företag är det ofta väldigt många projekt på gång. Vilket gör att medarbetarna eller personalen inte vet vad de ska fokusera på. Det är vitalt för ledningen att välja ut vilka projekt som är prioriterade och tydligt peka ut vilken riktning som ska följas.
Självklart fungerar de flesta större företag ganska bra som det är idag, men vill man ha den där entreprenörskänslan som det ofta pratas om så är det här fem punkter man både bör och måste se över!
Viktigt är också att belöna nytänkande utan krav på att försvara nuvarande affärsmodell