Vilken företags och säljkultur har ni?
Hur ofta funderar ni över vilken företags och säljkultur ni har? Hur ofta reviderar ni den?
De flesta företag i Sverige har inte någon uttalad företags och säljkultur. Det är bara något som vuxit sig in och efter ett tag sitter i väggarna.
Jag tycker det är värt att återkommande, åtminstone årligen, ställa följande frågor kring sin egen företags och säljkultur:
- Vilken företags och säljkultur vill vi ha ?
Är det säljet som ska premieras? Ska vi ha pling i klockan? Personlig belöning eller gruppbelöning? Hur prioriterar vi och belönar administrativ personal? - Varför vill vi ha den här företags och säljkulturen ?
Vad vill vi uppnå med den ? Hur kommer det att påverka våra kunder? Vad innebär det för omsättning och lönsamhet? - Hur når vi dit?
Vilka förändringar behöver vi göra? Vilka kommer gagnas av förändringarna ? Vilka kommer att tjäna på dessa ?
Företags och säljkultur är en av de första och viktigaste grundstenarna att sätt om ni vill vill säljutveckla ert företag på ett hållbart sätt