Förvånansvärt många företag jag stöter på hinner inte mäta sina marknadsandelar.
Det anses ofta antingen vara besvärligt eller så har det för lång ”back-track” att det är
nästintill ointressant, dvs informationen kommer för sent för att de ska kunna agera eller
reagera på ändrade förhållanden gällande marknadsandelar
En ofta förekommande fråga är också förvånande nog:
Vad är vårt marknadsuniversum?
Jag jobbar mestadels inom media och där blir frågeställningen ungefär så här:
Är det ”Internet” eller alla medier som vi ska jämföra oss med?
Vi vet att vi borde men vi hinner inte?
Ta ett beslut och jämför dig i värsta fall endast mot en huvudkonkurrent!
Se bara till att det är snabbhanterligt, så att du kan agera så fort som möjligt!
Det är värdefullt om ni i förväg har aningar och idéer om hur ni ska agera vid vissa skeenden. Det tjänar ni mycket tid på när ni behöver agera snabbt och kraftfullt!
Att du inte ska mäta marknadsandelar i ”tracking” eller ”top-of-mind” utan i försäljning
är en självklarhet hoppas jag!