Noggrannhet och kvalité är en bromskloss i processer
På vissa resebyråer förväntas kundtjänstmedarbetarna hantera 65 ärenden per dag (7,5 min / ärende), Coca Cola har säkrat kvalitén med ingredienserna och vill få ut så många flaskor som möjligt. När recepten på restaurangen är kvalitetssäkrade gäller det att få ut så många luncher som möjligt.
1/ Kvalitet är redan säkrad i designen
- Om produkten eller tjänsten redan är bra, vilket vi antar. Mer fokus på processkvalitet, dvs kvantitet, levererar ännu fler och mer
2/ Effektiviteten i processen är redan säkerställd
- Görs det ordentligt så räcker det i princip att göra det ”en gång för alla” . Självklart bör den återkommande ses över, men inte dagligen
3/ Minskad komplexitet
- Standardisering leder till snabbare onboarding av personal och enklare drift.
4/ Högre lönsamhet snabbare
- Varje extra producerad enhet (resa, läsk, reklamkampanj) ger direkt intäkter.
5/ Mätbar framgång
- Det blir enklare att styra företaget med KPI:er som produktionstakt och kostnad per enhet, i stället för subjektiva kvalitetsmått av leveranser.
6/ Snabbare marknadsrespons
- Genom att fokusera på hastighet och volym kan man möta efterfrågan innan konkurrenterna hinner ikapp.
7/ Stordriftsfördelar och skalbarhet
- En genomtänkt och effektiv produktionsprocess är lätt att skala upp för driva upp volymer
Detsamma gäller säljprocessen. Kvalitén i det ni säljer är redan säkrad. Kvalitén i listan på suspekten och prospekten är också säkerställd.
Nu gäller det bara att ta så många kontakter som möjligt. Antalet kvalitativa kontakter avgör antalet försäljningar
Vill du ha ett möte där vi diskuterar hur processer kan kvantifieras och effektiviseras så är det bara att säga till. Därefter kan vi se om det finns en ”match” nånstans