Att ledningsgruppen, LG, ska ha en gemensam övergripande vision är en självklarhet, va?
På alltför många företag är ett visionärt arbete alltför ofta något som prioriteras bort på grund av de operativa beslut som måste tas gällande vardagen, idag och imorgon.
Men om inte LG, har gemensamma visioner i ett treårsperspektiv så tycker jag det är lite som att ”man” ger sig av med bilen utan att veta vart man ska ta vägen!
Fördelarna med att LG har ett gemensamt långsiktigt perspektiv är ganska tydliga. Men vad betyder det om de inte har det då?
- Man har inget tydligt mål man ska ta sig till
- Långsiktiga beslut kan inte tas
- Hur bra en försäljningsökning egentligen är, kan inte ges ett riktigt svar på
- Hur vi ligger till mot konkurrenter annat än just idag kan inte bedömas
- Vilka kunder som vi tror är lönsammast i framtiden har vi inte riktigt analyserat
- Vilken typ av kunder vi vill prioritera i framtiden kan vi bara gissa oss till
- Hur länge snittkunden finns kvar hos oss är inte heller något som vi vet exakt
- Hur mycket nya kunder vi behöver fylla upp med är följaktligen inte något vi känner till
- Om vi behöver öka säljaktiviteten för att nå ett treårsmål är inget vi behöver bry oss om
- Att ta fram produkter/tjänster för framtiden kan vi strunta i
- Eftersom vi inte har någon strategi för nya produkter är paketering inget problem
Det blev lite som en Expessen-lista. ”9 saker du inte tänkte på innan…”.
Jag är väldigt säker på att listan kan göras mycket längre!
Det viktigaste är att du funderar på hur du vill att din ledningsgrupp ska fungera och arbeta idag och inför framtiden!