• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot
  • Ring oss idag! 070-964 62 43
  • info@aspsalj.se
Asp Sälj

Asp Sälj

Fem strategiska saker att tänka på gällande mötesbokning

26 februari, 2015 av Valentino Rongione

Att boka möten med nya prospekts, kalla samtal, är något som är extremt avgörande för företags överlevnad och tillväxt.
Mötesbokning är något som ofta anses tråkigt och som säljarna ibland känner sig ”för fina” för att göra.
Mötesbokning bör vara och är en lika naturlig del i hela säljprocessen som att vara på möten och göra avslut eller årsavtal.
Nedan har jag listat fem strategiska och operativa saker att tänka på när det gäller Mötesbokning:

  1. Prospekteringen
    Vilka företag du eller ni ringer och vill träffa är så klart avgörande för utfallet av mötena och besöken. De vanligaste sätten att selektera prospekts är utifrån bransch, omsättning, geografi etcetera…. Men jag tror att boken ”Myten om den lojala kunden” räknar upp 17 olika variabler när det gäller selektering!
  2. Dagens möten blir morgondagens kunder
    Kunderna du eller ni har idag har uppkommit från tidigare ”kalla möten”. Företagen och personerna du träffar idag på ”kalla möten” är företagen och människorna du kommer att ha en relation med imorgon. Och inte minst det är dessa ni kommer att fakturera imorgon.
  3. Inget företag har haft kvar alla sina befintliga kunder för evigt
    Vill du behålla din omsättning så är det minsta du behöver göra att skaffa nya kunder. Överlevnadsgraden ser olika ut i olika branscher och företag, men inget företag har någonsin behållit alla sina kunder. Så om inte annat så behöver du jobba med mötesbokning för att få nya kunder så att du behåller omsättningen.
  4. Nya kunder är vägen till ökad omsättning och tillväxtAv samma anledning som under punkt 3, så är det nya och fler kunder som är vägen till ökad omsättning och tillväxt. Att sälja till gamla kunder anses vara enklare och mindre kostnadskrävande. Det är nog sant också, men på sikt ger det ingen ökad omsättning och tillväxt.
  5. Syftet med mötesbokningen är endast att få till mötet
    Kom ihåg att när du eller säljarna lyfter luren så är syftet att få möte för framtida försäljningar. Ett bra sätt att förstöra det är att försöka sälja in dina tjänster eller produkter över telefon. En enkel beskrivning av tekniken när det gäller att boka möten är att du måste ha ett extremt intressant ”hissamtal” i telefonsamtalet.

 

 

 

 

 

 

Primärt sidofält

Senaste inläggen

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Kategorier

  • boost
  • Mediautbildning
  • Mötesbokning
  • Nyheter
  • rekryteringsverktyg
  • Säljarutbildning
  • Säljklyschan
  • Säljkonsultation
  • Säljresurs
  • Säljutbildning
  • Säljutveckling
  • Samarbeten
  • socialamedier
  • Tre snabba

Arkiv

  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augusti 2023
  • juli 2023
  • mars 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • september 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • december 2018
  • september 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • september 2016
  • augusti 2016
  • maj 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014

Footer

Om oss

  • Våra värderingar
  • Vår historia

Kontakta oss

Telefon: 070-964 62 43
Mail: info[at]aspsalj.se

Senaste inlägg

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Copyright Asp Sälj



Utvecklad av WebbPlatsen