Historiskt sett så förändrades platsannonseringen av två saker som båda sker i början av
1990-talet.
1/ Nedmonteringen av Arbetsförmedlingens monopol.
Detta gör att rekryteringsbolagen gör sin stora entré på den svenska marknaden. (även om dom flesta hävdar att dom funnits i landet sen 50- eller 60-talet)
2/ Internets ankomst
Jobbsajter var något av det första som fanns och fick brett fäste på Internet. Ganska snabbt insåg nischade sajter att dom kunde ”pin-pointa” olika målgrupper
Utvecklingen av Internet är självklart det största som påverkat den nutida platsannonseringen.
Sedan Internets ankomst så har man kunnat söka mer och mer snävt efter dom personer du vill rekrytera.
Om vi jämför med där vi är idag, så finns det INGENTING som tyder på att den utvecklingen inte skulle fortsätta!
om 10 år tror jag vi står och skrattar lite åt ”hur kunde vi söka så där brett 2015?”
Pga aktuella uppdrag kan jag inte riktig sia vad jag tror om framtiden just nu… men det kommer!