Antal lyft förutsätter kvalitet på listan.
Det finns många nyckeltal som kan vara relevanta att mäta för både säljaren och företaget.
Ett nyckeltal som ofta är lika bespottat som det kommer på tal allra först är antalet lyft. Antalet lyft i sig är ett helt OK mått. Aktivitet är en förutsättning för försäljning. Att mäta antalet lyft kan ibland skapa en företagskultur a la “amerikanskt telefon-båsförsäljning” som en del företag inte vill ha. Medans det hos andra företag är det man behöver få fram. Men alltför ofta glöms det bort när företag mäter lyft att antal lyft förutsätter kvalitet på listan.
Oavsett vilket så förutsätter all typ av aktivitetsnyckeltal att genomförandet är kvalitativt. Hur många besök som än görs om det inte är med kvalitet kommer inte att göra någonting för försäljningen. Försäljning är en konsekvens av aktivitet, om aktiviteten genomförs med kvalitet.
Aktivitet utan kvalitet är helt meningslöst. Det första som antagligen behövs är ett kvalitetsmått