• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot
  • Ring oss idag! 070-964 62 43
  • info@aspsalj.se
Asp Sälj

Asp Sälj

Coaching av säljare

15 januari, 2015 av Valentino Rongione

Coaching av säljare

Operativ coaching av säljare är något som troligen behövs varje dag men kanske är det som hinns med minst av allt hos de flesta säljchefer. Den taktiska coachingen hinns nästan alltid med, det är ju de siffror som försäljningschefen ska leverera ”uppåt”. Den strategiska coachingen behöver knappast nämnas. Dock är det så att den operativa coachingen, den som görs i själva säljmötet elller -samtalet är något som nästan aldrig hinns med. Självklart finns det bra och fantastiska säljare som gör det absolut mesta rätt, men de allra flesta behöver träning, påminnelser och förbättringstips inte på månatlig nivå utan i själva säljtekniken. Förbättringar i säljtekniken levererar upp till 20 % ökad avslutsfrekvens!

Fem vanliga typer av säljare som är olika svåra att coacha operativt:

  1. Första säljjobbet
    Här är det såklart väldigt lätt och nödvändigt att coacha operativt. Utmaningen för säljchefen, teamledaren eller floor-managern är att orka ha kontinuitet hela tiden, varje dag, varje timme och i varje samtal.  I den här gruppen av säljare är det lätt att tro att du som chef berättat hur det ska göras och så blir det så.
    Svårigheten är att säljaren påverkas och tar intryck av de andra fyra säljgrupperna nedan och gör som de eftersom de är så ”framgångsrika”. Har du enbart veckomöten eller rentav veckovisa coachingtillfällen så kommer du behöva att börja om nästan från början varje ny vecka eftersom säljaren så fort du försvinner ur rummet, går tillbaks till den vägen som känns tryggast nämligen den hon eller han gjorde förut.
  2. Den sociala säljaren 
    Den sociala säljaren är inte helt nybakad utan har varit med ett tag på lite olika arbetsplatser.  Den sociala säljaren vinner allas hjärtan genom att vara social och hur trevlig som helst.
    Den här säljaren får till möten med VD:ar på företag som ingen annan någonsin fått, men det blir allt som oftast inte mer än trevliga och mysiga arbetsrelaterade samtal. Det blir liksom aldrig någonsin närmare ett avslut än att ”du kan väl skicka ett förslag”.
    Utmaningen med den sociala säljaren är att om du som chef går in och styr upp säljaren i säljprocesstänk så försvinner oftast den sociala säljarens bästa egenskap. Att vara social och få till alla dessa möten på nivåer som ingen annan fått.
  3. Den gamla säljaren
    Den gamla säljaren gör som gör som han alltid gjort för det har ju alltid funkar förut.
    I grunden en väldigt duktig säljare MEN som antingen vägrar eller är helt oförmögen att ändra sig på något sätt. Grundinställningen är exempelvis att jag behövde inte CRM-system förut och då behöver jag det inte 2016 heller! och den beskrivningen är bara en liten del av den gamla säljarens inställning….
    Den gamla säljaren sitter dessutom antagligen på ett antal nyckelkunder vilket oftast gör det mycket svårare som säljchef att våga sätta ner foten. Den här säljaren pendlar oftast mellan att vara en medarbetare i medgång till att vara en motarbetare när det är motgång.
    Det strategiska och svåra beslutet att ta blir om du tror att ni kan utveckla honom som medarbetare eller avveckla honom eftersom han är en motarbetare. Detta ska då vägas emot att han sitter på ett antal nyckelkunder….
    En liten påminnelse som är på sin plats tycker jag är att det inte är säljarens kunder utan företagets!
  4. Den resande säljaren
    blir nästintill omöjlig att coacha operativt. Hon åker iväg på kundbesök och kommer förhoppningsvis tillbaks med någonting som har genererat affärer eller åtminstone kommer att göra det.
    Här handlar det mer om att prata nyckeltal, ha koll på resekostnader och den samlade avslutsfrekvensen
  5. Den omedvetna säljaren
    som vet att det finns en sälj- och beslutsprocess nånstans där ute men liksom inte behöver bry sig om det. Hon säljer ju ändå. Och hon säljer inte bara OK utan hon supersäljer och ingen, inte minst hon själv, har någon riktig aning om det finns någon struktur alls kring säljet.
    Så länge den här säljaren toklevererar så bör du som försäljningschef hämta kaffe till henne så att hon får köra sitt race. Den stora utmaningen blir den dagen hon inte levererar lika bra längre. Om du inte varit extremt tydlig med att hon får köra sitt sätt till en viss nivå så har du inte längre en utmaning utan ett problem.Vill du prata mer om operativ coaching av olika säljartyper så är vi inte längre borta än 0709-646 243

 

Primärt sidofält

Senaste inläggen

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Kategorier

  • boost
  • Mediautbildning
  • Mötesbokning
  • Nyheter
  • rekryteringsverktyg
  • Säljarutbildning
  • Säljklyschan
  • Säljkonsultation
  • Säljresurs
  • Säljutbildning
  • Säljutveckling
  • Samarbeten
  • socialamedier
  • Tre snabba

Arkiv

  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augusti 2023
  • juli 2023
  • mars 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • september 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • december 2018
  • september 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • september 2016
  • augusti 2016
  • maj 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014

Footer

Om oss

  • Våra värderingar
  • Vår historia

Kontakta oss

Telefon: 070-964 62 43
Mail: info[at]aspsalj.se

Senaste inlägg

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Copyright Asp Sälj



Utvecklad av WebbPlatsen