En gång för länge sen
Jag behöver knappast poängtera att jag verkligen är en vän av CRM och tycker att de flesta företag har massor att tjäna på att jobba med uppföljning och rapportering, Men jag kan inte låta bli att tycka att det finns något väldigt sunt och förnuftigt, möjligen snusförnuftigt då, i en händelse som jag upplevde på nånstans i början av 90-talet. En gång för länge sen, en eon av tid innan internet ens hade nämnts i svensk media och CRM bara var något som skulle kunna få i en framtid långt, långt bort….
Mitt i en korridor någonstans på ett kontor med en korridor där det VD och admin-människor sitter så står försäljningschefen och gnäller/skäller på killen som var toppsäljaren, den verkliga toppsäljaren, han som sålde nästan dubbelt så mycket som näst bästa säljaren varje månad!
Ur ett av rummen i korridoren så öppnas helt plötsligt en dörr och det är VD:ns. Han säger ganska torrt!:
Är det inte bättre att han fokuserar på att sälja, än att fylla i dagrapporter?….
Som sagt, det hände en gång för länge sen….