• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot
  • Ring oss idag! 070-964 62 43
  • info@aspsalj.se
Asp Sälj

Asp Sälj

Entreprenörskänsla på stora företag

31 augusti, 2016 av Valentino Rongione

Entreprenörskänsla på stora företag ?

Ofta pratas det om att skapa en entreprenörskänsla på stora företag. Eftersom att en entreprenör är en människa som får saker att växa och skapar jobb till andra människor så det självklart en inställning  och strävan varje företag i hela landet borde ha. Det fungerar ganska bra på små och medelstora företag där administrationen ännu inte hunnit bygga sig  (nödvändigt?) stor och stark. På ”stora” företag som vill skapa en entreprenörskänsla står man oftast inför ett stort antal utmaningar och svårigheter som måste övervinnas om man vill gå en genuin och hållbar entreprenörskänsla (eg intraprenör).

  1. Organisationen
    I stora företag är det ofta mycket som ”sitter i väggarna” i form av organisationen och dess värderingar. Sånt som är väldigt svårt att tvätta bort med rena organisationsförändringar. Det som behövs är tydliga värderingar och mål som bryter med allt gammalt.
  2. Administrationen
    Ju större företaget är desto större är oftast administrationen. Självklart behövs kundtjänst, ekonomi och IT och liknande men det tendera ofta till att få en väldigt central position i organisationen. Outsorcing kan vara ett alternativ om man vill fokusera på kärnverksamheten.
  3. Lönetak
    Nästan alltid på större företag finns det ett uttalat eller outtalat lönetak. Av någon anledning blir det jobbigt om säljarna tjänar för mycket pengar. Att sätta lönetak skapar ingen som helst motivation eller kreativitet. Det skapar enbart taktisk planering hos säljarna. I värsta fall, rent av oftast, skaper det enbart en mentalitett där att säljarna flyttar fram försäljningar och inte ger 100 % hela tiden.
  4. Avundsjuka
    Ofta upplever en del av medarbetarna att sälj- och marknad både får göra så coola grejor.Dessutom tjänar de så mycket pengar. Det är självklart viktigt att dels förstå att representation inte är en kostnad utan att försäljning bygger på relationer och att kundaktiviteter faktiskt skapar affärer. Att låta fler funktioner vara med på kundevents skapar ofta ett stort mervärde hos besökarna.
  5. Otydlighet
    I stora företag är det ofta väldigt många projekt på gång. Vilket gör att medarbetarna eller personalen inte vet vad de ska fokusera på. Det är vitalt för ledningen att välja ut vilka projekt som är prioriterade och tydligt peka ut vilken riktning som ska följas.

Självklart fungerar de flesta större företag ganska bra som det är idag, men vill man ha den där entreprenörskänslan som det ofta pratas om så är det här fem punkter man både bör och måste se över!
Viktigt är också att belöna nytänkande utan krav på att försvara nuvarande affärsmodell

 

Primärt sidofält

Senaste inläggen

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Kategorier

  • boost
  • Mediautbildning
  • Mötesbokning
  • Nyheter
  • rekryteringsverktyg
  • Säljarutbildning
  • Säljklyschan
  • Säljkonsultation
  • Säljresurs
  • Säljutbildning
  • Säljutveckling
  • Samarbeten
  • socialamedier
  • Tre snabba

Arkiv

  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augusti 2023
  • juli 2023
  • mars 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • september 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • december 2018
  • september 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • september 2016
  • augusti 2016
  • maj 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014

Footer

Om oss

  • Våra värderingar
  • Vår historia

Kontakta oss

Telefon: 070-964 62 43
Mail: info[at]aspsalj.se

Senaste inlägg

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Copyright Asp Sälj



Utvecklad av WebbPlatsen