Hela vägen till växeln ?
Helhetskoncept och kunduppleveslen hela vägen är något de flesta företag lägger rätt mycket tid på. Ändå så missar de alldeles för ofta den första kontakten. Den i växeln. Tänk kundupplevele hela vägen till växeln eller från!
De flesta ”första-kontakter” tas fortfarande via växeln. Nästan ingen som inte varit i kontakt med er förut vet vem hon eller han ska ringa! Det är möjligen att mejla info-korgen då. Men om man inte kan vänta i det dryga dygnet, det i bästa fall, tar att få svar från en info-korg så är det snabbaste alternativet fortfarande att lyfta telefonen och ringa!
Därför är det förvånande hur dålig servicen och kundupplevelsen är i växeln hos så många företag och myndigheter. Oavsett storlek!
Det gäller storleken som tex Skatteverket, nu är Skatteverket bara ett exempel, där det är så många röstalternativ att Siri inte ens uppfattar ordet ”Växeln” korrekt!
Det gäller den stora byråkoncernen med 400 anställda där det automatiska meddelandet säger ”vi har lunchstängt mellan kl 12 – 13 varje dag” och klockan är 9.30 eller att vi är tillbaks efter konferensen imorgon. Och imorgon är en lördag!
Det är det första intrycket som de flesta av era nya kunder får av ert företag. Om de nu orkar vänta???
Testa att ringa er egen växel och tänk känslan att du är en eventuell ny potentiell kund. Fundera sen på hur det känns?