• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot
  • Ring oss idag! 070-964 62 43
  • info@aspsalj.se
Asp Sälj

Asp Sälj

Hur jobbar säljarna med förbättringsarbete ?

26 januari, 2016 av Valentino Rongione

Hur jobbar säljarna med förbättringsarbete ?

Hur jobbar säljarna med förbättringsarbete ? Rent operativ i den dagliga vardagen alltså? Att måla med stora penslar och ta fram strategier är ofta ganska lätt (och kul). Men det svåra är att jobba med förbättring hela tiden när den vardagliga stressen och pressen sätter in och trycker på.

En väldigt enkel modell som verkligen fungerar och dessutom gör så att säljarna ser mer möjligheter är att efter varje dag, varje möte eller varje misslyckande är att helt enkelt skriva upp 7 saker som de kunde gjort bättre. Det behöver inte vara stora högtravande saker utan väldigt banala rent operativa förbättringspunkter som till exempel:

  1. Bestämma nästa möte i aktuellt möte
  2. Göra en snabbanalys över vilken personlighetstyp det är jag pratar medmänniska jag pratar med.
  3. Förbereda mötet mer utifrån den info jag har tex…”nymedia”
  4. Inte ta ut segern i förskott
  5. Inte lägga några back-to-back-möten
  6. Använda ”Så här ska ni göra”-avslutstekniken
  7. Ställa fler Hur-frågor

Dess förbättringspunkter kan göras i taxin eller tunnelbanan på väg hem från mötet och det ska skrivas ned. För saker man skriver ner kommer man ihåg mycket bättre. Det bör absolut inte vara svårare än så.

Det enda du som chef behöver göra är att säkerställa att säljaren gjort sina 7 förbättringspunkter. Du bör inte gå in och kolla vad hon skrivit. Då finns det en väldigt stor risk att det slutligen gör så att hon bara känner sig kontrollerad och att den positiva känslan av att vilja bli bättre enbart blir en kontrollhandling från en missnöjd chef.

Vill du snacka mer förbättringsarbete? Vi är inte längre bort än 0709-646 243

Primärt sidofält

Senaste inläggen

  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?
  • En text riktad till VD:ar på företag utan säljare!

Kategorier

  • boost
  • Mediautbildning
  • Mötesbokning
  • Nyheter
  • rekryteringsverktyg
  • Säljarutbildning
  • Säljklyschan
  • Säljkonsultation
  • Säljresurs
  • Säljutbildning
  • Säljutveckling
  • Samarbeten
  • socialamedier
  • Tre snabba

Arkiv

  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augusti 2023
  • juli 2023
  • mars 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • september 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • december 2018
  • september 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • september 2016
  • augusti 2016
  • maj 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014

Footer

Om oss

  • Våra värderingar
  • Vår historia

Kontakta oss

Telefon: 070-964 62 43
Mail: info[at]aspsalj.se

Senaste inlägg

  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?
  • En text riktad till VD:ar på företag utan säljare!

Copyright Asp Sälj



Utvecklad av WebbPlatsen