Hur ofta jobbar ni med långsiktighet ?
Det är nästan alltid den första frågan jag ställer när jag har förstamöten inom området säljkonsultation.
– Hur ofta jobbar ni med långsiktighet ? Svaret kan variera en hel del, men de väldigt, väldigt många
företag har ingen strategi när det gäller att operativt jobba med långsiktighet!
Långsiktighet är idag oftast 3 år. En 5-årsplan för tankarna tillbaks till Sovjetunionen, men känns
framför allt som en eon av tid.
Oavsett du jobbar på en mekanisk verkstad, inom media eller säljer upplevelser så behöver du och ni jobba
operativt med långsiktighet som en strategi.
Varje år består av 9 – 10 aktiva arbetsmånader. Vi kan definitivt räkna bort två sommarmånader och kanske
någon av december/januari också. Det gör att vi har 9 (nio) hela aktiva arbetsmånader per år. Om vi säger
att ni skulle avsätta en eftermiddag i månaden. Det är antagligen rätt mycket mer än ni gör idag? Då har
det alltså gått 3 år om 27 eftermiddagar!
Det tycker jag är värt att tänka på rent generellt, men framför allt när vi nu är i början av den digitaliserade
tidsåldern då förändringar kommer fortare och snabbare hela tiden.