• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot
  • Ring oss idag! 070-964 62 43
  • info@aspsalj.se
Asp Sälj

Asp Sälj

Hur unik är din bransch

26 augusti, 2015 av Valentino Rongione

Hur unik är din bransch

Jag vet inte hur ofta det sägs att ”vår bransch är väldigt unik”. Det är den antagligen.
Just din bransch har säkert en massa branschuttryck som är obegripliga för folk
utanför branschen att begripa. Troligtvis finns det något till, kanske när det gäller
distributionen, som är speciellt för just din bransch.

Men ur ett säljperspektiv är det ingen som helst skillnad! Affärsidén hos företagen
i din bransch, oavsett vilken den är, går ut på att sälja. Sina produkter eller tjänster!

Det är snarare en fördel att ta in influenser från andra branscher än att bara göra som
alla andra i branschen. (Oftast som man alltid gjort dessutom).

Det är min övertygelse om att alla har något att lära av varandra, oavsett bransch.

Jag inbillar mig att Scania är en av världens största lastbilstillverkare eller möjligen
så är det Volvo (vet inte om  något är sant, men hur som helst är de väldigt stora)!
Att det är så pass stora som de är beror på att de säljer väldigt många lastbilar.
De har blivit framgångsrika av att ha en bra försäljning helt enkelt.
Vad är det som gör att inte till exempel ett verktygs- eller medieföretag skulle kunna
lära och ta efter ett av Sveriges största företag?
Och tvärtom så klart!

Istället tenderar branscher till att jobba på exakt samma sätt.
För några år sen så skulle alla hemelektronikföretag marknadsföra sig genom ODR,
Oadresserad DirektReklam,
Hur många exempel på branscher som börjat annonsera i TV för att en aktör börjat
göra det finns inte?
(Ja, exemplen är från marknadsföringssidan, men de är de tydligaste exemplen och 
eftersom marknadsföringens syfte är att ”hjälpa säljarna att sälja” så tillhör marknad
säljavdelningen.)

 

Hur unik är din bransch?

I ett förstaläge så ska du så klart göra som den bästa gör. Då kan du vara säker på
att bli lika bra som denne.
I nästa läge så kan man dock tänka som Thomas Wassberg tycker jag:
”Varför ska jag träna lika som den bästa? Då blir jag ju bara lika bra som han.
Jag vill ju bli bäst, så jag måste göra något annat”
Att börja ta influens från andra branscher är ett bra första steg om du eller ni
vill bli bäst i klassen!

 

 


Bildkälla: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Thomas_Wassberg_2011_Royal_Palace_Sprint.jpg

Primärt sidofält

Senaste inläggen

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Kategorier

  • boost
  • Mediautbildning
  • Mötesbokning
  • Nyheter
  • rekryteringsverktyg
  • Säljarutbildning
  • Säljklyschan
  • Säljkonsultation
  • Säljresurs
  • Säljutbildning
  • Säljutveckling
  • Samarbeten
  • socialamedier
  • Tre snabba

Arkiv

  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augusti 2023
  • juli 2023
  • mars 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • september 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • december 2018
  • september 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • september 2016
  • augusti 2016
  • maj 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014

Footer

Om oss

  • Våra värderingar
  • Vår historia

Kontakta oss

Telefon: 070-964 62 43
Mail: info[at]aspsalj.se

Senaste inlägg

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Copyright Asp Sälj



Utvecklad av WebbPlatsen