Att Metro säger upp de flesta av journalisterna, förutom vid sin digitalavdelning,meddelades i förra veckan eller om det var veckan innan. En hel mediekår verkar chockade och bestörta?
I sociala medier diskuterades det i termer som ”en smärre katastrof”?
I media och sociala medier verkade det också som om Metro innehållsmässigt skulle anses vara en extremt tung publikation, som nu går i graven?
Jag tycker, personligen, inte att någon borde vare sig vara eller bli förvånad?
Det är självklart tråkigt när folk blir av med sina jobb, och det önskar jag såklart ingen!
För ett decennium sedan pågick ett gratistidningskrig. Metro, Punkt SE och City krigade mot varandra. Både Punkt SE och City gavs ut av bolag som historiskt sett varit genuint intresserade att ge ut bra publikationer. Metro däremot är affärsdrivet och fokus har hela tiden legat på att sälja annonser och framför allt generera vinst!
Vi alla vet ju att Metro vann det kriget. Vare sig man vill ha bra publikationer eller marknadsekonomi så kan man känna och tycka olika om det, men Metro vann gratistidningskriget, så är det bara…
Eftersom Metro legat i någon form av framkant vad gäller att driva svenska medier ur enbart ett marknadsperspektiv, så är det absolut inte sista gången vi ser detta. Även i fortsättningen kommer fasta redaktioner att mer eller mindre rationaliseras bort… Det kan man också känna och tycka olika om, men så är det nog bara.
Det bör också poängteras att Metro, i framtiden, inte kommer att plocka sina nyheter från någon obskyr osäker källa. Det är ändå TT, Tidningarnas Telegrambyrå, vi pratar om. TT:s position när det gäller trovärdighet är, åtminstone i min värld, i paritet med SVT. Om vi sätter den digitaliserade världen i perspektiv till industri- och informationssamhället, så är vi bara i början av den eran och jag är övertygad om att inte papperstidningen finns med i Metros femårsplan? Bolaget Metro kommer däremot att fortsätta sälja annonser och generera vinst i nya kanaler!
Lycka till i Framtiden Metro!