Marketing automation ersätter inte säljarbetet
Marketing automation är självklart ett väldigt bra och modernt sätt att jobba med sin marknadsföring och prospektering. Och bolag som inte anammar det kommer så småningom att hamna efter, det är jag helt
säker på.
Däremot får jag intrycket både på föreläsningar, poddar och av ”förstå-sig-påare” att många tror att marketing automation, programmatics med mera kommer att ersätta hela säljarbetet.
Att ingenting skulle kunna vara mer fel är jag helt övertygad om! Säljarbetet kommer att vara detsamma.
Någon har ett behov och någon annan, förhoppningsvis du eller dina säljare har en tjänst som löser det behovet.
Det vanliga säljarbetet där du träffar kunder ”face-to-face” kommer fortfarande att behövas.
Att bara förlita sig till prospekts som genom olika steg säger att de vill ha dina produkter och tjänster kommer bara generera kunder som har förtroende för ert företag och varumärke. Tänk dig att det finns två butiker bredvid varandra som erbjuder tjänstebilar. Den ena är Toyota och den andra är Audi. Det kommer alltid finnas några som väljer Toyota och andra som väljer Audi. Det är ofta ganska enkelt att förutsäga vilka som kommer att välja vad.
För att få nya kunder behövs det säljare som förklarar och inger förtroende för varför det ena eller det andra varumärket passar just dig bättre. Det varumärkesarbetet kan såklart göras i riktade reklamkampanjer med
mer marketing automation och så vidare…
Men för att återgå till vad som hörs mycket på föreläsningar, poddar och av ”förstå-sig-påare” så låter det som
att sälj är till för marketing automation och inte tvärtom?!?
Att glömma bort att ”marknadsföringen är till för att göra säljarnas arbete lättare” tror jag är ett stort, stort
misstag….