I en organisation bör det alltid finnas någon som tar beslut om dina tjänster och produkter, förutsatt att det inte är något helt nytt och revolutionerande du kommer med.
Visst kan det vara så att en organisation är byggd på ett sätt att du får bara träffa marknadschefen fast VD:n måste vara med i beslutet. Det betyder ju då egentligen att det är VD:n som tar beslutet, eller hur? Då är det väl värt att försöka träffa VD:n istället, alternativt båda två samtidigt Du behöver ”bara” anpassa din tele-pitch så att den tilltalar VD:ar istället. ”Ingenting är omöjligt, bara olika svårt” och kan man bygga rymdraketer så tycker jag det här känns rätt enkelt i jämförelse.
En viktig del i förberedelserna är att kunden är beredd på att det är ett möte där beslut ska tas i frågan.
Därför tycker jag att ”den långa beslutsprocessen” till mångt och mycket är en myt!
Har du gjort din läxa tillräckligt bra och är ditt förslag tillräckligt tilltalande och övertygande så bör det underlätta att få ett (positivt) beslut direkt!
Var rak, ärlig och lagom obekväm.
Ställ frågor som ” Vad är det som gör det lättare att ta beslut om en vecka?” eller ”jag förstår att ni vill prata själva om detta. Istället för att ni ska hitta tid tillsammans efter mötet och jag ska få fatt på er båda, så går jag ut i 10 minuter, så kan ni prata ostört OK?”. Om inget liknande fungerar så försök få till ett tydligt benämnt ”beslutsmöte” i sittande möte. Ingen kan komma till ett beslutsmöte och inte vara beredd på att ta beslut!
Om det är så att personen eller personerna faktiskt inte kan ta beslut hår och nu så bör du med liknande frågor som ovan få reda på vad det är som avgör beslutstagandet. Då kan du anpassa din efterkommande bearbetning efter det. Det kan ju finnas fler påverkare man vill höra av först eller så kanske det är en budgetfråga (även om det sista är den enklaste vägen att komma undan när man inte vill säga nej direkt)