• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot
  • Ring oss idag! 070-964 62 43
  • info@aspsalj.se
Asp Sälj

Asp Sälj

Myten om den långa beslutsprocessen

17 februari, 2015 av Valentino Rongione

I en organisation bör det alltid finnas någon som tar beslut om dina tjänster och produkter, förutsatt att det inte är något helt nytt och revolutionerande du kommer med.

Visst kan det vara så att en organisation är byggd på ett sätt att du får bara träffa marknadschefen fast VD:n måste vara med i beslutet.  Det betyder ju då egentligen att det är VD:n som tar beslutet, eller hur? Då är det väl värt att försöka träffa VD:n istället, alternativt båda två samtidigt  Du behöver ”bara” anpassa din tele-pitch så att den tilltalar VD:ar istället. ”Ingenting är omöjligt, bara olika svårt” och kan man bygga rymdraketer så tycker jag det här känns rätt enkelt i jämförelse.
En viktig del i förberedelserna är att kunden är beredd på att det är ett möte där beslut ska tas i frågan.

Därför tycker jag att ”den långa beslutsprocessen” till mångt och mycket är en myt!

Har du gjort din läxa tillräckligt bra och är ditt förslag tillräckligt tilltalande och övertygande så bör det underlätta att få ett (positivt) beslut direkt!

Var rak, ärlig och lagom obekväm.
Ställ frågor som  ” Vad är det som gör det lättare att ta beslut om en vecka?” eller ”jag förstår att ni vill prata själva om detta. Istället för att ni ska hitta tid tillsammans efter mötet och jag ska  få fatt på er båda, så går jag ut i 10 minuter, så kan ni prata ostört OK?”. Om inget liknande fungerar så försök få till ett tydligt benämnt ”beslutsmöte” i sittande möte. Ingen kan komma till ett beslutsmöte och inte vara beredd på att ta beslut!

Om det är så att personen eller personerna faktiskt inte kan ta beslut hår och nu så bör du med liknande frågor som ovan få reda på vad det är som avgör beslutstagandet. Då kan du anpassa din efterkommande bearbetning efter det. Det kan ju finnas fler påverkare man vill höra av först eller så kanske det är en budgetfråga (även om det sista är den enklaste vägen att komma undan när man inte vill säga nej direkt)

Primärt sidofält

Senaste inläggen

  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?
  • En text riktad till VD:ar på företag utan säljare!

Kategorier

  • boost
  • Mediautbildning
  • Mötesbokning
  • Nyheter
  • rekryteringsverktyg
  • Säljarutbildning
  • Säljklyschan
  • Säljkonsultation
  • Säljresurs
  • Säljutbildning
  • Säljutveckling
  • Samarbeten
  • socialamedier
  • Tre snabba

Arkiv

  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augusti 2023
  • juli 2023
  • mars 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • september 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • december 2018
  • september 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • september 2016
  • augusti 2016
  • maj 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014

Footer

Om oss

  • Våra värderingar
  • Vår historia

Kontakta oss

Telefon: 070-964 62 43
Mail: info[at]aspsalj.se

Senaste inlägg

  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?
  • En text riktad till VD:ar på företag utan säljare!

Copyright Asp Sälj



Utvecklad av WebbPlatsen