”En platsannons är en annons där det alltid finns ett rekryteringsbudskap!”
Det var en tydlig definition hos morgontidningarna förut. Platsannonserna var en viktig kassako under högkonjunkturer. Det var även bestämt att ”man” bara fick platsannonsera på en bestämd del i tidningen och dessutom bara på vissa dagar. I storstäderna var det på torsdagar och söndagar!
Platsannonsmarknadens två stora vattendelare är dels att det blev tillåtet att använda rekryteringsföretag i Sverige och så självklart Internets födelse! Förlängningen på Internet i form av utvecklingen och användandet av sociala medier gör att det idag känns som det är en avgrund av tid sen ”man” var tvungen att platsannonsera på detta sätt!
I dagsläget så är både Linked-In, Twitter och Facebook viktiga kanaler när det platsannonseras bland annat för att de kan publiceras i mediets vanliga flöde. Användandet av mobilen gör det ännu mer flexibelt. Vi tittar på mobilen var 6:e minut i Sverige. Det är oftast den första och sista skärm vi tittar på varje dag. Utvecklingen från breda kanaler till att du kan nå smala målgrupper precis när du vill gör att kan nå de personer du vill nå precis när som helst på dygnet. Jag tycker att HR-bloggen https://www.facebook.com/hrbloggen?fref=ts är ett väldigt bra exempel på det. (OBS! osponsrad åsikt).
Det är bara början! Vi kommer snart ha en mer förståelse för att det faktiskt är den digitala tidsåldern vi lever i. I takt med det tror jag att vi om några år kommer att tycka att på det sättet vi platsannonserar på idag känns lika föråldrat som det nu känns med bestämda dagar i tidningen.
RTB borde vara en självklarhet om bara något år (jag vet ingen som säljer just platsannonser via RTB). Därmed så är jag övertygad om att vi även kommer att få se fler intressanta betalningsmodeller som förändrar platsannonseringen kapitalt!