PR-aktiviteter ett roligt måste
PR-aktiviteter är ett väldigt bra komplement när du jobba i försäljning med lång beslutsprocess
Du kan inte springa på hur många säljbesök som helst hos en och samma kund. Du kan inte ha hur många feel-good-luncher heller över tid.
Då är olika PR-aktiviteter ett mycket bra komplement till att göra sig påmind med kontinuerlig närvaro under hela året. Med PR-aktivitet menar jag inte bara PR och kommunikation som artiklar ni vill ha in i olika nyhetskanaler.
PR kan vara så mycket mer och fördelarna är att det är mer troligt att ni är top-of-mind om något händer som du själv inte kan påverka. Det finns väldigt många saker som påverkar ett behov av en vara eller tjänst. Att en säljare, din säljare, varit på besök kan vara en av anledningarna men långt ifrån nödvändigtvis den enda.
Prospekts och kunder ser att det händer positiva saker hos er. Det finns inte en enda nackdel med att prospekts och kunder uppmärksammar att ni gör bra och roliga saker. Värt att tänka på är att aktiviteter inte får uppfattas som överdådiga. Kunder ska inte känna att det är ”era ballongfärder” de betalar för. Relevans till verksamheten och långsiktig kommunikation är nyckelordet!
PR-aktiviteter är ofta roliga att genomföra. Alla som deltar vid såna tillfällen har ett glatt sinne och är trevligt inställda till det som händer. Hur mycket positiv word-to-mouth det skapar är ofta svårt att mäta
Det behöver som sagt inte handla om exklusiva ballongfärder eller långa innehållsrika artiklar. Att skicka påskägg eller en sommarbok kan vara minst lika värdefullt. Att göra en PR-planering behöver inte alls ta lång tid att göra eller genomföra.
Det är förmågan att hitta på relevanta saker och budgeten som sätter gränserna!