Vad har dina säljer att jobba med? Prospekts- och kundlistor antar jag.
Det handlar bara om en enda sak nämligen:
Prospekts prospekts och prospekts
Hur ofta lägger ni tid på att uppdatera och fräscha upp prospektslistorna? På riktigt alltså.
Alldeles för sällan. Det vet jag!
Säljchefer ropar oftast: ”Mer aktivitet ger mer affärer”!
Det är förvisso sant, men bara om aktiviteten sker emot relevanta och rätt prospekts och kunder.
Det finns all anledning för Sveriges säljchefer att sätta sig ner i lugn och ro för att gå värdera om företag nummer 1 är värt lika mycket som företag 400 på säljarnas prospektlista.
Jag vet att i 80 % av fallen så hittas aldrig den tiden. Varför den inte hittas gissar jag beror på att det är så många internmöten som det måste vara närvaro på.
Jag vet också att det är upp till var och en att bestämma vad han eller hon vill göra av sin eller sina säljares säljtid.
Jag vet också att det är upp till dig att bestämma om du vill vara en del av de 80 % eller de andra 20 %. Det är helt enkelt upp till dig!
Tänk på att det handlar om en enda sak som gör att du får fler kunder. Rätt typ av prospekts prospekts och prospekts !