Den här månaden kommer jag att prata om säljkommunikation i mejl
Det jag skriver om är säljkommunikation i mejl där man vill få till ett möte, och inte ett säljmejl där man säljer något som ska köpas direkt via mejlet. Då är det andra faktorer som gäller. Jag pratar om mejl för att få till ett möte med en nyckelperson på olika företag!
Undersökningar från bla Woodpecker, Belkins och Martal visar:
- Svarsfrekvens på kalla mejl är 1–7 % (beroende på bransch)
- 3 uppföljningar är en ”sweet spot”. Nästan hälften får fler svar när de mejlar mer än en gång
- En kort ämnesrad på mellan 4 – 8 ord ger bäst öppningsgrad
- Korthet funkar. 3 – 5 tydliga och konkreta rader är en bra tumregel
- Öppningsgrad är inte lika med framgång. Det som räknas är svar och bokade möten.
Mejlkorgar svämmar över hos beslutsfattare idag och det blir svårare och svårare att nå fram med mejl. Det gäller att sticka ut. På rätt sätt!
Mejla info-adressen uppe till höger om du vill ha prata om er säljkommunikation i mejl och döp mejlet Säljkommunikation i mejl
https://belkins.io/ https://woodpecker.co/ https://martal.ca/