Kärt barn har många namn. Olika skolor kallar Säljprocessen en mängd olika saker. Oavsett vad den kallas så måste den alltid innehålla ett antal delar som följer varandra i en viss ordning!
I grova drag består den av 5 olika delar.
- Kontakt
”Utan kontakt uppstår ingen försäljning”
Som företag väljer du om kontakten uppstår när kunderna hittar er eller om det är ni som söker upp kunderna. Via webben och i butik så är det kunderna själva som väljer om de vill skapa en kontakt eller inte. Har du säljare anställda så är det ni själva som skapar Kontakten med så många företag som ni själva vill. - Analys
”Som du frågar får du svar”
Detta är nog den viktigaste delen i Säljprocessen! Någon måste komma på eller förstå att ett behov finns för en vara eller tjänst. Beroende på hur ni säljer era tjänster så är det antingen kunden själv som gör den, troligtvis med hjälp av marknadsföring, eller säljare som med effektiv Frågeteknik tar reda på kundens behov! - Lösning
”Kommunikation sker på mottagarens villkor”
Lösningen är svaret på kundens behov! Som sagt så kan den presenteras i en butik, på en webbsida eller med en genomtänkt Presentationsteknik - Avslut
”Utan Avslut ingen affär”
Om ingen frågar efter Avslut så kommer ingenting att säljas eller köpas! Har du en butik eller webbshop så är det kunderna som väljer om Avslutet ska ske. Har du aktiva säljare så är det ni själva som påverkar antalet Avslut. Troligtvis med olika Avslutstekniker! - Service
”Har någon köpt en gång har du sålt. Har du sålt två gånger har du fått en kund”
Service är oftast det som avgör om en kund kommer tillbaks. Service handlar om bemötandet såväl under som efter köpet.
Att de här stegen i rätt ordning, är ett måste vid varje affär!
Att det innan själva Säljprocessen börjar handlar om att göra rätt selektering och prospektering är en självklarhet.
När det gäller Säljprocessen handlar det om du vill att kunden går igenom de olika stegen själv, dig omedvetandes, eller om du och dina säljare försöker vara ute på fältet och påverka!
K.A.L.A.S i så fall!