• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot
  • Ring oss idag! 070-964 62 43
  • info@aspsalj.se
Asp Sälj

Asp Sälj

Säljprocessen

15 januari, 2015 av Valentino Rongione

Några som jag vet haft svårt att kunna ta tag i säljprocessen och få göra en analys är bland annat lokala tidningssäljare utanför storstäderna samt vissa säljare i de, om jag uttrycker mig så,  mest trendiga digitala kanalerna.

Tidningssäljarna utanför storstaden har problemet att kunden direkt börjar prata priser och storlek, som de alltid gjort.
Hos säljarna i ”de trendiga digitala kanalerna” är problemet nästan liknande. Kunden har redan
bestämt sig och undrar nyfiket ”så här kan man göra med video, va” ”jag såg att xxx hade gjort si och så. Det vill vi också göra”

För en säljare är det oerhört viktigt att kunna ”backa ur” en sån situation och säga att:
nu tar vi det lite lugnt och ser över vad det är du vill åstadkomma eller har för egentliga behov och därefter påbörja Analysfasen med effektiv frågeställning.

Om du vill ha en långtgående relation med din kund så både bör och måste säljprocessen följa dessa steg i rätt ordning:

  • Kontakt (den är ju självklart redan tagen)
  • Analys; ta reda på kundens behov
  • Lösning; presentation av tjänst/produkt som löser kundens behov
  • Avslut; utan att ett avslut görs så finns det ingen affärstransaktion
  • Service; det är oftast service som avgör om kunden kommer tillbaks

Avslut som görs utan att du som säljare tagit reda på kundens behov leder sällan till längre kundrelationer. Än mindre så har du som säljare någon som helst kontroll på när kunden behöver något i framtiden.

 

Primärt sidofält

Senaste inläggen

  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?
  • En text riktad till VD:ar på företag utan säljare!

Kategorier

  • boost
  • Mediautbildning
  • Mötesbokning
  • Nyheter
  • rekryteringsverktyg
  • Säljarutbildning
  • Säljklyschan
  • Säljkonsultation
  • Säljresurs
  • Säljutbildning
  • Säljutveckling
  • Samarbeten
  • socialamedier
  • Tre snabba

Arkiv

  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augusti 2023
  • juli 2023
  • mars 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • september 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • december 2018
  • september 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • september 2016
  • augusti 2016
  • maj 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014

Footer

Om oss

  • Våra värderingar
  • Vår historia

Kontakta oss

Telefon: 070-964 62 43
Mail: info[at]aspsalj.se

Senaste inlägg

  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?
  • En text riktad till VD:ar på företag utan säljare!

Copyright Asp Sälj



Utvecklad av WebbPlatsen