Det har slumpat sig så att jag jobbat en hel del med platsannonsförsäljning de sista 15 åren. inte för att jag brinner för det på något speciellt sätt, utan det har bara blivit så. Ofta så hanteras platsannonser som något speciellt, som fungerar annorlunda och så vidare.
Folk, uppdragsgivare och tidigare chefer, tror ofta att själva säljprocessen är annorlunda men det är den egentligen inte. Det som är något annorlunda är i kundens beslutsprocess när behovet uppstår. Någon person behöver rekryteras och ansvarig chef, som normalt är helt ointresserad av rekrytering och platsannonsering är just nu i ett akut behov av att platsannonsera….
När det behovet har uppstått så är det precis som vanligt K.A.L.A.S (Kontakt, Analys, Lösning, Avslut och Service) som gäller.
Som platsannonssäljare kan du aldrig skapa ett behov eller vinst för någon att platsannonsera.
Däremot handlar det om att innan behovet uppstått ha tagit så mycket Kontakter som bara möjligt.
Utan värdering så vill jag bara säga att hos vissa uppdragsgivare så har vi diskuterat att lägga lönekostnaderna för utesäljare på marknadsföring istället!!!