Säljtävlingar!
Säljtävlingar behöver vara rättvisa och motiverande för alla deltagare. Priserna och belöningarna kan självklart variera beroende på företagets resurser och policy men att anpassa priserna efter personerna är ett mycket lyckat koncept. Den 23-åriga personen kanske motiveras mer av ett presentkort i ”den fina modeboutiquen” medans den 35-åriga småbarnsföräldern motiveras mer av en familjehelg på Kolmården
Säljtävlingar är ett effektivt verktyg för att öka försäljningen och engagemanget hos säljarna. Genom att skapa en tävlingsanda och erbjuda lockande belöningar uppmuntras säljarna att prestera på sin bästa nivå.
Fundera en stund på vad, strategiskt, taktiskt eller operativt, ni vill uppnå med en eventuell säljtävling.
1. Försäljningsvolym?
Den som säljer mest i antal enheter eller den som har högst total försäljning som vinner!
2. Försäljningsvärde?
Säljare som säljer produkter eller tjänster med högre värde premieras.
Säljare som säljer produkter eller tjänster med högre värde premieras.
3. Nya kunder?
Säljarna kan få poäng för varje ny kund de får inom en viss tidsram, och den som har flest poäng/nya kunder vinner!
4. Korsförsäljning?
Öka kundvärdet genom att erbjuda ett bredare utbud. Den som säljer mest kombinerade lösningar vinner!
5. Konverteringsgrad?
Hur många mejl/möten behövs för att få en kund? Den med bäst snitt vinner!
6. Första / sista ordern varje dag?
Säljarna motiveras att komma igång tidigt på dagen och köra ”ända in i kaklet”
Jag personligen tycker säljtävlingar är ett effektivt verktyg för att öka försäljningen och engagemanget hos säljarna. Genom att skapa en tävlingsanda och erbjuda lockande belöningar uppmuntras säljarna att utmana sin egen prestation
Visa statistik och annonser
Annonsera
Alla reaktioner:
1