Säljprocessen består alltid av samma delar oavsett du säljer gummistövlar, flygplansmotorer eller media. Den är bara olika lång, väldigt olika lång!
I media försvåras den lite extra eftersom det består av tre huvudparter när det gäller reklamen som ska placeras.
- Marknadschefen
- Reklambyrån
- Mediebyrån.
Alla har samma syfte och mål men det är olika saker som är viktigt för de tre grupperna.I mina säljutbildningar inom media tar jag därför alltid med perspektivet för dessa tre oavsett vilken del av Säljprocessen det är vi pratar om!
- Hur attraherar du dom olika tre grupperna bäst i Kontaktfasen?
- Hur effektiviserar du din frågeteknik i Analysfasen beroende på vem du pratar med?
- Vad är det de avgörande faktorerna hos de olika grupperna när de köper media?
- Hur räknar marknadschefen hem medieköpen?
- Vad i medievalet avgör reklambyrån respektive mediebyrån?
- Vem är det bäst att träffa om du har en ny ide?
- Vilka Avslutstekniker är bäst för de olika grupperna?
osv, osv, osv….
Detta gör jag såklart eftersom de tre grupperna lever i symbios när det gäller medieköp.
Syftet är att du och dina säljare ska kunna anpassa era säljargument till de olika grupperna.
Självklart är målet att ni ska öka er försäljning i alla grupper!