• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot
  • Ring oss idag! 070-964 62 43
  • info@aspsalj.se
Asp Sälj

Asp Sälj

Säljutveckling på olika sätt

24 augusti, 2015 av Valentino Rongione

Säljutveckling på olika sätt

Säljutveckling på olika sätt i olika kanaler är ett måste. Jobbar du eller ditt företag inte med det så måste ni börja idag. Ni måste hela tiden tänka utveckling och strategisk utveckling. Ingen annan står stilla.

Säljutveckling kan vara väldigt många olika saker beroende på var du och ditt företag befinner sig.

säljutveckling på olika sätt

 

 

Produktifiering av era tjänster. 

Produktifiering är en oerhört viktig sak för att prospekts och kunder ska förstå erbjudandet. Framför allt när det handlar om komplexa tjänster. Kom ihåg att tänka utifrån till in istället för tvärtom. Börja helt enkelt med att fråga dina viktigaste A-kunder vad de tror är viktig utveckling för dem i treårsperspektiv

 

Närvaro i sociala medier

Känns väldigt banalt att säga, men det är förvånansvärt många företag som inte ens har någon närvaro i sociala medier. Än mer och ofta saknas strategier för sociala medier. Framför allt inom B2B!  Glöm inte att det behövs avsättas tid för sociala medier. Hörde på en podd om några som hade Blogg-tisdag för alla på företaget som ville skriva något. Marknad stod som support och stöttning.

 

Prospekts

Du behöver kontinuerligt se över och värdera hur och vilka prospekts du vill jobba med. Att se över prospekts behöver absolut inte innebära att ni lägger till fler företag i prospektlistan. Jag har jobbat med företag där vi både har ökat rejält på prospektlistan, men även med företag där de gått motsatt väg, till 30- och 50-listor.  Försök hitta vilka värden som ska vara kvalificerande för att ta sig in på er prospektlista.

 

Anpassa och förbättra säljprocessen

Det är ofta rätt svårt att veta vad nästa steg ska vara när du säljer i lång beslutsprocess där det eventuellt är fler personer inblandade också.  Jag tycker man ska tänka mer process, lite som Marketing Automation fast IRl så att säga. Du kvalificerar prospekt och kunder till nästa steg. Om du och dina säljare till exempel erbjuder kunden eller prospekts en ”föreläsning”  inom ert specialistområde som ett nästa steg. Därefter kan det vara en workshop kring deras utmaningar inom ert område. Därefter ser ni till att de ber om en offert. (Har jobbat med kunder som har som strategi att höra av sig som expert inom området med X månaders mellanrum tills prospekten ber om offert)
Det viktiga är att ni själva bestämmer vilka kvalificeringspunkter säljarna ska ha för att ta nästa steg i säljprocessen.

 

 

Samtidigt som ovan är faktiska reella exempel, så är de väldigt förenklade så klart. Men alla fyra förändringar gav önskad effekt. I olika takt ska dock sägas, men det beror på att det är väldigt olika saker som säljs i de fyra exemplena.

 

 

 

 

 

Primärt sidofält

Senaste inläggen

  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?
  • En text riktad till VD:ar på företag utan säljare!

Kategorier

  • boost
  • Mediautbildning
  • Mötesbokning
  • Nyheter
  • rekryteringsverktyg
  • Säljarutbildning
  • Säljklyschan
  • Säljkonsultation
  • Säljresurs
  • Säljutbildning
  • Säljutveckling
  • Samarbeten
  • socialamedier
  • Tre snabba

Arkiv

  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augusti 2023
  • juli 2023
  • mars 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • september 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • december 2018
  • september 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • september 2016
  • augusti 2016
  • maj 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014

Footer

Om oss

  • Våra värderingar
  • Vår historia

Kontakta oss

Telefon: 070-964 62 43
Mail: info[at]aspsalj.se

Senaste inlägg

  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?
  • En text riktad till VD:ar på företag utan säljare!

Copyright Asp Sälj



Utvecklad av WebbPlatsen