• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot
  • Ring oss idag! 070-964 62 43
  • info@aspsalj.se
Asp Sälj

Asp Sälj

Service det som ger nöjda kunder

25 augusti, 2016 av Valentino Rongione

Service det som ger nöjda kunder

Service eller utlovad service innan köp är bara en del i sälj- och köpprocessen. Det viktigaste är att ni håller de tre punkter som finns nedan. Service efter att ett köp gjorts är i de absolut flesta fall det som avgör om du sålt en gång eller om du får en kund som kommer tillbaks.

Här kommer tre tips som gäller alla typer av säljare eller företag:

 

  1. Håll alltid vad du lovar
    Med andra ord ska du inte lova saker du inte är säker på att du eller ditt företag kan hålla. Säger du att leverans sker inom 3 dagar så ska du vara säker på att den sker inom 3 dagar och inte 4. Det finns inget mer irriterande än försenade leveranser. Jo, det är när faktureringen inte stämmer efter ett köp. Om du köpt en sak på avbetalning på SIBA och det felaktigt kostar 50 kronor mer och du påtalar det men ingen korrigering sker. Då tar det inte många gånger innan du börjar tala illa om SIBA.
  2. Leverera snabbare än utlovat
    Man kan också säga att du kan utge en längre leveranstid än den du vet är gängse. Om ni har en utsatt leveranstid på 4 h eller 4 dagar och leverensen sker på 2 h eller 2 dagar så kommer det bara bli positiva effekter och minnen hos köparen. Att leverera precis på klockslag skapar bara oro hos köparen. När det är 10 minuter kvar på Coops leveranstid börjat åtminstone jag oroa mig för att någonting blivit fel. Extra viktigt att det inte tar längre tid än utlovat är det i växlar där ”beräknad väntetid är xxx”….
  3. Berätta när du gör någonting extra
    Att inte berätta när du eller ni gör någonting extra är som att kasta pärlor till svinen och kan många gånger bli som en bumerang som slår tillbaks i huvudet. Om sista leveranstid är kl 12 på fredagar och du fixar med den/varan/tjänsten kl 15 utan att berätta att du verkligen fixar något extra så har standarden hos kunden blivit att kl 15 är OK och nästa gång det inte går så har du helt plötsligt fått en besviken och missnöjd kund.

Om du alltid tänker på och håller dessa tre punkter så kommer du som säljare eller ni som företag att få kunder som är nöjda med helhetsupplevelsen hos er, för självklart håller ju er produkt/tjänst vad ni lovat. Nöjda kunder är just de kunder som kommer tillbaks och handlar mer….

Primärt sidofält

Senaste inläggen

  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?
  • En text riktad till VD:ar på företag utan säljare!

Kategorier

  • boost
  • Mediautbildning
  • Mötesbokning
  • Nyheter
  • rekryteringsverktyg
  • Säljarutbildning
  • Säljklyschan
  • Säljkonsultation
  • Säljresurs
  • Säljutbildning
  • Säljutveckling
  • Samarbeten
  • socialamedier
  • Tre snabba

Arkiv

  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augusti 2023
  • juli 2023
  • mars 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • september 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • december 2018
  • september 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • september 2016
  • augusti 2016
  • maj 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014

Footer

Om oss

  • Våra värderingar
  • Vår historia

Kontakta oss

Telefon: 070-964 62 43
Mail: info[at]aspsalj.se

Senaste inlägg

  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?
  • En text riktad till VD:ar på företag utan säljare!

Copyright Asp Sälj



Utvecklad av WebbPlatsen