Svenska företags service får ett stort minus
Det finns en telefonoperatör som ganska nyligen gjort reklam för att deras kundtjänst har öppet när kunderna använder deras tjänster. Det vill säga dygnet runt. Att det över huvud taget ska kunna uppfattas som något unikt är inget annat än ett bevis och betyg på att svenska företags service får ett stort minus.
Det borde väl vara en självklarhet att en kundtjänst ska ha öppet när kunderna använder tjänsterna eller produkterna.
Självklart förutsätter alla att kopieringsmaskinsleverantören servicetider inte är mellan 18 – 04 utan under kontorstid.
Just nu sitter hjälper jag till i ett projekt där man behöver komma i kontakt med kundservice på företag som säljer snabbrörliga produkter. Det ter sig ganska märkligt att en hel del av dessa företag har telefontider mellan 10 – 14 eller dylikt….
Har du stått på Centralen 06.10 och upptäcker att det är något strul med biljetten inför tågresan så är det inte långt till paniken när du inser att du måste få tag i SJ:s kundservice.
En bransch som också anpassat sig ganska bra efter nya kundvanor är bankerna. Deras Internetsupport har öppettider som sträcker sig fram till väldigt sent på kvällen. (Åtminstone min bank)
Att inte fler har öppettider som telefonoperatören eller bankerna är väldigt konstigt och jag är övertygad om att det dessutom kan räknas hem alltifrån ganska till väldigt snabbt!