• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot
  • Ring oss idag! 070-964 62 43
  • info@aspsalj.se
Asp Sälj

Asp Sälj

Tidsplanering

21 augusti, 2015 av Valentino Rongione

Tidsplanering är A och O!

Att tidsplanering är viktigt för att ta till vara på arbetstiden på det mest effektiva sättet är nog något alla både vet och känner till. Trots det håller jag med om det  som Charlie Söderberg sa på en föreläsning: ”80 % av alla som går till jobbet gör det bara för att de inte dött under natten”. Främst handlar det om vem som bestämmer din agenda. Du själv eller andra?

Eftersom jag förutsätter att du som läser det här har någon typ av prestationsbaserad lön och dessutom vill göra ett bra jobb så hör du så klart till de andra 20 %. Ändå så har jag sett hur oerhört svårt det är för både säljare och chefer att hålla sig till någon typ av planering.

 

Tidsplanering

 

Håll fasta möten på tider som är ”heliga”!

Jag jobbade som säljledande chef på ett ganska stort företag med drygt 100 anställda och allt gick väldigt fort och det var möten som avlöste varandra hela tiden. En gång i månaden skulle min chef och jag ha strategimöte tillsammans då vi verkligen skulle kunna se över och diskutera både kortsiktiga och långsiktiga möjligheter och lösningar. Min avdelning var en av tre säljavdelningar och stod för ca 40 % av den totala försäljningen, ca 30 MKR stod vi för.

Jag överdriver inte om jag säger att mötet blev inställt minst varannan månad för att ”viktigare” saker kom emellan för min chef.VAD kan vara viktigare än att driva försäljningen framåt långsiktigt? En timme i månaden kan du säga nej till Vattenfall eller Volvo också. Är inte fasta inplanerade möten så viktiga att annat kan prioriteras bort så ska de inte vara fasta inplanerade möten.


Gör din egen tidsplanering!

Ha en planering som är daglig, veckovis och månatlig.

Daglig planering
innehåller så klart saker som helt enkelt inte kan vänta mer än en dag :-):

Några exempel på daglig planering som behövs:
När kollar och svarar du på mejl?
Vilka tider ringer du nya prospekt?
När skickar du ut dagens lovade offerter?

Bara för att du har mejl i telefonen betyder det inte att du måste svara på mejl direkt du ser det. Tvärtom så tjänar du väldigt mycket tid till att hålla den typen av åtaganden till fasta tider på dagen! Svarar du dessutom direkt så ger du en signal om att du inte har något annat för dig än att vänta in just det här mejlet

Veckoplanering
Vilken dag gör du vissa saker?
Avsett till exempel tre timmar i följd för att boka möten med prospekts eller befintliga kunder.

Vilka dagar har du olika typer av möten osv… På de flesta företag räcker det oftast att säljchefen har ettt möte i veckan med säljarna. Om målen för veckan är tillräckligt tydliga. Kontroll av hur säljaren ligger i fas till veckan lägger du så klart upp i din dagplanering!

Månadsplanering
är såklart saker som att:betala räkningar, 
räkna ut och attestera provisioner och så vidare… eller beroende på vad du jobbar med.
Oavsett det så behöver du inte ta i räkningen eller öppna appen mer än en gång i månaden för att exempelvis då attestera eller betala!

 

Det viktiga är att du har en planering som är kontinuerlig, återkommande och att du till större delen HÅLLER den! Det är ju saker du ska och måste göra. Det är ju bättre att du bestämmer själv när du gör dem istället för når andra låter dig hinna med det…. Om du bestämmer över din egen tidsplanering kommer du att uppnå det du vill och inte vad andra vill!

Primärt sidofält

Senaste inläggen

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Kategorier

  • boost
  • Mediautbildning
  • Mötesbokning
  • Nyheter
  • rekryteringsverktyg
  • Säljarutbildning
  • Säljklyschan
  • Säljkonsultation
  • Säljresurs
  • Säljutbildning
  • Säljutveckling
  • Samarbeten
  • socialamedier
  • Tre snabba

Arkiv

  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augusti 2023
  • juli 2023
  • mars 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • september 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • december 2018
  • september 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • september 2016
  • augusti 2016
  • maj 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014

Footer

Om oss

  • Våra värderingar
  • Vår historia

Kontakta oss

Telefon: 070-964 62 43
Mail: info[at]aspsalj.se

Senaste inlägg

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Copyright Asp Sälj



Utvecklad av WebbPlatsen