Tre snabba om kontaktfasen
- Jobba aktivt med dina eller dina säljares nyckeltal
Fundera över vad ni aktivt kan göra för att förbättra nyckeltalen för säljande personer. Hur kan ni effektivisera detta? Vad händer med försäljningen om säljarna kan ta fler kontakter och vara på fler möten? - Du har bara en chans att göra ett första intryck
Den klassiska frågan är i detta är ju ”hur ska jag vara klädd?” Svaret är enkelt: Som kunden förväntar sig! Skulle det kännas bekvämt att gå till en banktjänsteman i shorts och t-shirt? Eller till en bilmekaniker i kostym? - Kontaktfasen är inledningen till säljmötet!
I kontaktfasen presenterar du snabbt vad ni gör, vilka ni jobbat med och vad syftet är med att ni träffas.
Jag har själv suttit på kundsidan när ”Trainee-programmet” dragits ganska detaljerat i 15 minuter. Problemet var bara att vi inte hade något som helst intresse av deras Trainee-program för någon av våra kunder!