Tre snabba om utveckling av säljprocessen
- Försök ta reda på hur besluten verkligen tas på företaget
Det finns många beslutsvägar på företag officiella och inofficiella. Det är inte alltid enbart en beslutsfattare om större investeringsbeslut. Flera personer är ofta inblandade, Vem är den egentliga beslutsfattaren? IT-chefen, Controllern eller VD:n? - Anpassa den efter kundens beslutsprocessLåter kanske självklart, men jag ser väldigt ofta hur företag bestämt sig för att så här gör vi och sen kör ”man” bara på. Utan att överhuvud taget tänka på var kunden befinner sig i sin beslutsprocess. Försök hitta frågor och kontrollpunkter eller andra bekräftelsebevis så du vet vid vilken av de sju olika stegen i beslutsprocessen som personen/gruppen befinner sig i
- Håll alltid säljprocessen levande
Diskutera och ifrågasätt säljprocessen hela tiden och utveckla den hela tiden kontinuerligt. Utvecklas den inte känns den till slut inte fräsch och genuin utan bara tråkig och intränad och kommer inte leda till framtida försäljningsökningar.