Alla känner ju till historien mellan svenska FACIT och amerikanska IBM som faktiskt var konkurrenter på 60 – 70 talet.
Lite slarvigt sett så vidhöll FACIT att miniräknare alltid skulle behövas medans IBM utvecklade sina produkter till de datorer som vi så väl känner till idag.
(Att FACIT helt la sig platt för produktutveckling är faktiskt inte helt sant. De hade några ”stordatorer” som under en väldigt kort tid var bäst i världen)
I takt med produkt- och teknikutveckling så varierar prisbilden och intäkterna enormt.
Ta platt-TV:n till exempel. Först jag såg en sådan var kostnaden ca 30 000 SEK. När tekniken, efterfrågan och produktionstakt synkade mer med varandra föll priserna till en mer human nivå. Nu när det inte finns några alternativ längre, konkurrensen hårdnar och en platt-TV inte är något speciellt längre (det finns ju faktiskt inga alternativ idag) så avlöser mega-erbjudandena och super-reorna varandra.
Istället så har S;MART-TV:n kommit….
Hur fort utvecklingen från tidningen, TV, Internet och Facebook har gått behöver knappast beskrivas. Som dom flesta vet så finns det tendenser och trender på att Facebook-användandet minskar i olika målgrupper. Har Facebook redan pikat? Har ingen insikt i Facebooks marginaler och vinster, men inser att det inte kostar speciellt mycket för en småföretager som mig att köpa marknadsföring emot intressanta målgrupper idag. Deras CPM-kostnader har också sjunkit rejält sen ”hypen” i mitten/slutet av 00-talet!
Jag tror inte att du som läser det här har eller jobbar på ett företag som kan jämföras med IBM, platt-TV-tillverkare eller Facebook, men fundera ändå en stund på var du och ditt företag står när det gäller försäljningskurvor, produktutveckling och pikar!