• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot
  • Ring oss idag! 070-964 62 43
  • info@aspsalj.se
Asp Sälj

Asp Sälj

Varför reklamare också behöver sälja

2 mars, 2015 av Valentino Rongione

Reklambyråer säger sig ibland vara ganska dåliga på att sälja Dom vill inte sälja. Dom tycker att deras jobb ska tala för sig självt. Anledningarna är hur många som helst ibland. Det är i alla fall nidbilden av reklambyråbranschen.
jag vill tillägga att det finns många byråer som jobbar strategiskt och idogt med sitt sälj också! Här kommer fem viktiga punkter som reklamarna bör tänka på innan dom prioriterar ner sitt eget sälj!

 

  1. Alla behöver sälja sina tjänster eller produkter, framför allt kreatörer.
    Det kan göras på många sätt. Öppna upp en sajt med alla case och bevisade effekter som kampanjer gett eller dylikt. Faktum kvarstår att en sajt måste kunden hitta till själv och som villig uppdragsgivare så är det helt utanför din påverkan. Kontakt måste alltid uppstå om någon försäljning ska bli av. Frågan är bara om du vill vara företaget som väntar på kontakten eller om du (fast) du är reklamare tar kontakten själv.
  2. Lär dig se på säljet som en process. 
    Reklamare tycker oftast att det är svårt och jobbigt att sälja. Ser man det som en process likt en som många har när det gäller kreativa processer eller i en projektplan så skiljer det sig inte så mycket. Det är ett antal steg som saka gås igenom i en viss förutbestämd ordning
  3. Säljprocessen kan ibland vara ganska lång
    Är du ute och säljer så träffar du folk när det kanske inte finns något behov. Jämfört när du får en fråga om en pitch så är det extremt tidigt i processen. Ge inte upp utan ta tid på dig att bygga förtroende och relation och framför allt se möjligheter. Du gör antagligen själv ganska noggranna överväganden inför viktiga köp, eller hur?
  4. Kommer du in tidigare kan du påverka
    Även om många hävdar att reklamarna kommer in ganska tidigt så tycker jag att dom kommer in ganska sent. När behovet redan uppstått. Är du ute och säljer, det vill säga genomför ”kalla möten” så är du med redan innan behovet uppstår och kan alltså vara med och påverka behovet!
  5. För att påverka tidigare måste du ha ringt ”kalla samtal”
    För att kunna påverka tidigare så måste du ha kommit ut på mötena och för att ha kommit ut på mötena så måste du ha genomfört ”kalla samtal”. Det är också en process om än mycket kortare och enklare än själva säljprocessen. Avsatt alltid en viss tid varje vecka för att ringa ”kalla samtal”. Minst 1,5 h per vecka. (till säljbolag och säljare rekommenderar jag 3 h per vecka)

Jag har mest erfarenhet av media och reklam, men jag är övertygad om att samma faktorer gäller i många andra branscher där man besitter en viss spetskompetens. Möbelsnickare, inredare och arkitekter är några jag kommer att tänka på.

Primärt sidofält

Senaste inläggen

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Kategorier

  • boost
  • Mediautbildning
  • Mötesbokning
  • Nyheter
  • rekryteringsverktyg
  • Säljarutbildning
  • Säljklyschan
  • Säljkonsultation
  • Säljresurs
  • Säljutbildning
  • Säljutveckling
  • Samarbeten
  • socialamedier
  • Tre snabba

Arkiv

  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augusti 2023
  • juli 2023
  • mars 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • september 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • december 2018
  • september 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • september 2016
  • augusti 2016
  • maj 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014

Footer

Om oss

  • Våra värderingar
  • Vår historia

Kontakta oss

Telefon: 070-964 62 43
Mail: info[at]aspsalj.se

Senaste inlägg

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Copyright Asp Sälj



Utvecklad av WebbPlatsen