Rent generellt sett så tycker jag det känns som om prospekts till säljarna, tas fram lite på måfå nästan.
Om de inte kommer via automatiska leadsgenereringar eller dylikt. Då har det så klart lagts ner tid och resurser på att få fram rätt typ av leads. Men annars känns det lite som att företag med omsättning över xxx TKR och som finns i en viss stad och län fortfarande är det sättet som gäller när det ska plockas fram leads och prospekts
Tänk dig att målgruppen inför marknadsföringskampanjen skulle tas fram på samma sätt. Vi skjuter den digitala kampanjen emot män som bor i Stockholm och tjänar mer än XX TKR i månaden. Skulle inte tro det, va?
Då ska man veta när och var de varit inne på för sidor innan, vad de googlat pǻ, vilken tid de surfar och mycket mycket mer… Det är Automation och RTB hit och dit… Allt för att exponeringen av bannern som kostar 6 öre per sidvisning inte ska gå till spillo!
När en säljare ska ringa och antingen boka möten med leads eller sälja diekt, så är det sällan någon tänker på att effektivisera kostnaderna per leads. Tänk vad mycket mer effektiv säljtid dina säljare skulle få om ni la ner lite, bara lite mer tänk liknande Marketing Automtion när det gällde prospekteringen. Hur mycket mer nytta säljinsatserna skulle göra.
Det här gäller ju såklart även bearbetning av befintliga kunder. Om du vet att kunden ”siochså” köper toner var tredje månad i snitt så är det ju bara att lägga in det i CRM:et så kommer det upp som en påminnelse för säljaren.
När det gäller nya prospekts så läste jag en bok som visade hur mycket olika sätt det finns att bedöma prospekts i än de sedvanliga demografiska värdena.
”Myten om den lojala kunden” heter boken och finns säkert på välsorterade internetbutiker
Sen återstår bara en välgenomtänkt planering av säljaren gällande sin egen säljtid. Men det är en annan sak det….