Lite överdrivet så kan man nog säga att en säljare blev en säljare för att ”du är ju bra på att snacka och vara social”
En säljare är också oftast en väldigt driven tävlingsmänniska.
Det är inget fel på någon av de egenskaperna, men ur vissa kunders perspektiv så kan det vara väldigt fel.
Den viktigaste egenskapen en säljare har är faktiskt att lyssna! Det går vi inte in på mer här och nu. Många inköpare och marknadschefer till exempel är analytiska personligheter som inte gillar snabbhet och vill göra övervägda beslut.
Om du och och dina säljare är medvetena om att och hur olika personlighetstyper fungerar, vad de drivs av så kommer det att ge tre direkta konsekvenser gällande er försäljning
1/ Ni kommer få roligare och trevligare möten
Att mötas på köparens villkor ger konstruktivare möten där det finns en verklig dialog. Det är bara av ondo att vara påstridig emot en människa som vill göra välgrundade och analyserade val. Likväl som det är lika illa att vara långsam och omständlig emot en människotyp som vill att det går snabbt!
Försök alltid att identifiera vilken människotyp det är du möter
2/ Ni kommer att sälja mer
Har ni verkligt konstruktiva möten med en faktisk dialog som kommer ni att kunna hitta kundens existerande behov och sälja de tjänster och produkter denne behöver.
3/ Ni kommer att få nöjdare kunder
Möter ni kunden på kundens villkor och löser dennes verkliga problem så uppfattar
han eller hon inte som att ni sålt på dom något utan att ni har hjälpt dom att lösa ett problem. Det gör så klart kunden nöjdare och ni får troligtvis kommer ni att få sälja till dom igen! Nöjda kunder är också de som möjligen rekommenderar er till andra!
Sen ska vi komma ihåg att oavsett detta så görs faktiskt de allra flesta köp med hjärtat och en känsla. Även i B2B-försäljning