Vilken planeringsmodell har du?
Planeringsmodeller finns det nog hur många som helst ändå upplever jag
att det är väldigt få som har gjort en uttalad planering av sina arbetsdagar
och arbetsveckor. Inte minst säljare…
Nedan kommer några planeringstips som jag tycker är viktiga att hålla
Fasta mejltider
80 % av alla mejl som kommer till inkorgen är oftast
mejl som du över huvud taget inte behöver reagera på . Antingen så är
du cc:ad eller så är det något spam-liknande mejl. Det finns heller ingen
människa som kräver att du ska svara vändande. Inte ens den ”viktigaste”
kunden förväntar sig ett vändande svar. Dels ger det en signal om att du
inte bara sitter och väntar på just denna människa men framförallt ger det
dig tid att göra vettigare saker än att svara på mejl. Försöka hitta nya
kunder till exempel….
Sociala medier
Jobbar du som säljare så behöver du antagligen synas i sociala medier. Planera
in ditt användande av sociala medier. Undersökningar visar att det tar uppåt 30
minuter innan du har samma fokus som innan om du kollar upp en lajk eller
delning. På de 30 förlorade minuterna hade du nog kunnat förbättra tex en
offert rätt rejält…
Admintider:
Om du inte jobbar som fältsäljare så kan du antagligen inte bara jaga kunder hela,
hela tiden. Ordrar kanske måste bekräftas eller så måste kanske fakturor kollas upp..
Det är hursomhelst inget som måste göras just nu, nu eller NU.
jag personligen brukar bygga upp mina dagar på något liknande sätt.
8.30 – 90 admintid
9 – 11.30 säljtid
11.30 – 12 admintid
13 – 16 säljtid
16 – 17 admintid
Hur du planerar ut din admintid beror såklart på vad som passar dig bäst samt vad
du jobbar med. Säljer du saker till utlandet eller i butik så blir nog planeringen annorlunda
kan jag tänka 🙂
Det absolut viktigaste är du har en planering som fungerar för dig och att du följer den.
Då prioriterar du nämligen dig och ditt jobb i stället för att springa andras ärenden före
dina egna.