Internmöten och kundmöten
På många svenska bolag jag varit på är det extremt mycket internmöten. Det är personliga möten, det är gruppmöten, det är alla-möten. Det är möten gällande speciella projekt och så vidare….
Det är extremt sällan eller nästan aldrig som det finns ett uttalat mål med alla dessa möten. Syftet kan dock vara att “ … för att det är bra att vi träffas eller få en känsla för ditten eller datten”. Enligt mig så är det väldigt stor skillnad på syfte och mål. Ett mål är någonting du kan följa upp och mäta.
Intern och kundmöten som inte har ett mål är nästan alltid enbart slöseri av tid. Ofta dessutom en ganska stor mängd tid.
Om det är 6 personer som är med på ett (1) internmöte som tar en timme är det 6 timmar som gått åt. Det vill säga nästan en hel arbetsdag för en person.
Om ni skulle ha som krav att ha ett uttalat mål med varje möte så skulle det öka både effektiviteten och därmed försäljningen ganska omgående.
Exempel på mål med möten kan vara:
En utvecklingspunkt för säljaren, något nytt att göra för gruppen, ha lärt sig något nytt, bestämt tre saker, kommit med tre förslag på nya prospekts eller dylikt
Att de flesta kundmöten, inte heller har en uttalad målsättning är för mig helt obegripligt! Målsättningen i varje säljmöte bör självklart vara att sälja vilket det kanske egentligen är. Men det gör en oerhörd skillnad i om ni uttalar det målet. Förutom att det ger en helt ny dimmension av skärpa hos säljaren så ger det mycket mer möjligheter till uppföljning.
Avsluta internmöten och kundmöten med att gå igenom vad som bestämts på mötet. Det blir extra intressant om ni är ett större antal personer närvarande, ca 5 -7 stycken. Be alla skriva ner på lappen vad ni bestämt och läsa upp den högt. ingen kommer tycka att samma sak bestämts. Max 2 -3 saker totalt kommer att vara likadana. Och då kan man ju fundera över vilken nyttan internmötet som tog en hel arbetsdag i anspråk verkligen gjorde…