Vad har ni för kundvård för befintliga kunder ?
Överhörde en kommunikation på en tågresa som fick mig att fundera på kundvård.
Allt som oftast premieras alltid nya kunder med en hel drös förmåner och extraerbjudanden. – Men jag då? som varit kund i flera år och betalat fullpris hela tiden???
Tidningar och media är ett exempel. Börjar du prenumerera på tidningen Iform ger de dig en pulsklocka i present. Du kan få Spotifyabbonemang och många gratisnummer om du börjar prenumerera på olika branschtidningar.
Bredbands- och TV-branschen är en annan. De ändrar sina abonnemang hela tiden till förmånligare och förmånligare erbjudanden och nya kunder erbjuds den ena gratismånaden efter den andra… När du efter några år behöver ändra din abonnemangsform upptäcker du ganska snabbt att du betalat flera hundratals kronor ”för mycket” under en lång tid… Den gång du faktiskt erbjuds ett nytt abonnemang beror det på att det bara är du och tolv till som har den gamla abonnemangsformen. Det är med största sannolikhet så det är helt enkelt inte lönsamt för Bolaget att ha kvar den formen.
Byråbranschen. Reklam- eller kommunikationsbyrån bjuder ofta nya kunder på ett antal timma både här och där emedans befintliga och trogna kunder alltid får betala för varje minut de lägger på enkla produktionsarbeten.
Bra exempel på kundvård av befintliga kunder tycker jag kläd- och delar av resebranschen har.
Hos H&M du får extracheckar efter hur mycket du handlat tidigare.
Resebranschen såsom flygbolag och hotell ger bra kundvård med extranätter och billigare flygresor utifrån dina tidigare prestationer som kund.
Hur premierar ni nya kunder jämfört med befintliga? Det krävs inte allt för mycket att lägga lika mycket energi på befintliga som nya!
Oavsett vad ni säljer, om det är b2b eller b2c tjänster och produkter så har ni massor att tjäna på att försöka vara H&M istället för ett trött oligopolbolag i bredbandsbranschen!