”Ingenting varar för evigt”.
Det är ett uttryck som hörs då och då. Främst i samband med förluster i någon form.
När det gäller försäljning och kunder så är det också så att inget företag har behållit sina kunder i all evighet.
Någonsin!
Inte i Sverige, Europa eller någonstans i hela världen faktiskt.
Ditt företag eller företaget du jobbar på har också bytt ut ett analt olika leverantörer under sin levnadsperiod. Antagligen även under det här året men definitivt har ni bytt ut ett ganska stort antal under de senaste tre eller fem åren.
Att fylla på med nya kunder är ofta livsavgörande för alla typer av företag. Ett intelligent och genomtänkt sätt att prospektera är avgörande för hur väl ditt företag eller företaget du jobbar på lyckas i framtiden. Hur det intelligenta sättet ser ut just hos dig jämfört med andra är det bara berörda människor som vet.
Ju fler prospekts du fyller på med är alltså väldigt avgörande för tillväxten i framtiden. Det finns en massa teorier och bevis kring att det är enklare att få en kund att köpa mer än att hitta en ny kund. Det är oftast helt sant, men den tesen och teorin missar och tar inte hänsyn till att ingen kund är kvar för evigt. Att enbart satsa på befintliga kunder är samma sak som att begå ett långsamt och plågsamt självmord
Det är prospekten du fyller på med idag som blir morgondagens kunder och de du ska ha relation med i förhoppningsvis ganska många år framöver. Fundera över och fråga gärna befintliga kunder om vad det är som gjort att de valt er som leverantör. Vad var det som gjorde att dom valde just er vid köptillfället? Förädla och förbättra den egenskapen och hitta fler företag som ni tror har användning av just detta, så kommer ni att öka både försäljning och expansionsfart.
Under de 4 år jag jobbat som säljkonsult så är det väldigt få. Nästan inga, som ens har ett tänk och än mindre en strategi kring prospektering.
Visst är det som sagt ovan lättare att få en befintlig kund att köpa mer än det är att hitta en ny. Men för att lyckas och expandera och överleva in i framtiden behövs det nya kunder. Så enkelt är det!
Kan du däremot samtidigt förbättra överlevnadsgraden på redan befintliga kunder så har du lyckats dubbelt så bra!